ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

53. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda rozstrzygnięty!

Dnia 31 maja 2012 został rozstrzygnięty 53. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda.
Po wysłuchaniu podczas koncertu finałowego utworów zakwalifikowanych do II etapu Konkursu Jury w składzie: Zbigniew Bagiński (przewodniczący), Zbigniew Bargielski i Miłosz Bembinow przyznało:

Nagrodę Główną im. Tadeusza Bairda w wysokości 2500 dolarów USA utworowi Paroles gelées, którego autorem jest Piotr Tabakiernik oraz
trzy wyróżnienia następującym utworom:
„SaHarBAD” Marii Huszczy
„Strzępy sny” Kamila Kruka
„Enigma A.D. 2011” Dominika Lewickiego.

Fundatorem Nagrody Głównej im. Tadeusza Bairda jest p. Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora.

Przedmiotem Konkursu był utwór inspirowany motywem b a d d, będącym kryptogramem muzycznym nazwiska patrona (ściśle: b a re d), przeznaczony na dwa dowolne instrumenty.

PIOTR TABAKIERNIK
Kompozytor, improwizator. Absolwent Wydziału Kompozycji, Dyrygentury i Teorii Muzyki Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie (klasa kompozycji prof. Stanisława Moryto). W zakresie improwizacji kształcił się u prof. Szabolcsa Eszteny’iego, jednego z najwybitniejszych improwizatorów polskiej sceny muzycznej.
Laureat krajowych i międzynarodowych konkursów kompozytorskich. Stypendysta Keimyung Research Foundation (Certificate ofFellowship).
Jego utwory wykonywane były w kraju, w ramach festiwali takich jak Warszawska Jesień (zamówienie Koła Młodych Związku Kompozytorów Polskich w ramach projektu Missa Solemnis 2007), Musica Sacra w Częstochowie, Laboratorium Muzyki Współczesnej w Białymstoku i za granicą, m.in.: w Wielkiej Brytanii (w Trinity College of Musie w Londynie — zamówienie w ramach projektu Polish Contemporary Musie for Cello, pod auspicjami Polish Cultural Institute in London oraz Joan Greenfiels Trust), we Włoszech (w Sale Apollinee del Teatro La Fenice, Wenecja — zamówienie Festiwalu Agimus Venezjd).
Od 2005 roku współpracuje z Igorem Gorzkowskim oraz Studiem Teatralnym Koło, będąc autorem muzyki do spektakli teatralnych Nogi Izoldy Morgan (Kobiety-Maszyny), Sandmann, Spacerowicz, Hydraulik, Ukryj mnie w gałęziach drzew, Żółta Strzała oraz Starucha (spektakl wyprodukowany w Teatrze Ochoty w Warszawie).
Jeszcze w trakcie studiów w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina zajął się komponowaniem muzyki filmowej (etiudy Mateusza Wajdy, studenta wydziału operatorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. L. Schillera w Łodzi). W 2007 roku film Der Kloane/The Runt z jego muzyką, w reżyserii Andreasa Hykade, z dźwiękiem zrealizowanym przez Dorotę Pawelec znalazł się w finale międzynarodowego konkursu European Talent Competition: Screening w kategorii muzyki i udźwiękowienia.
Piotr Tabakiernik aktywnie zajmuje się działalnością performatywną i happenerską, czego przykładem mogą być projekty takie jak Bósendorfer PROJECT (rok 2007) — wykonanie w foyer Sali Koncertowej Uniwersytetu Muzycznego trwającego 9 godzin bez przerwy pół-improwizowanego utworu o charakterze minimal musie, towarzyszące wystawie fortepianów firmy Bósendorfer czy dwa wydarzenia w ramach projektu Dada Kombinat (rok 2008), organizowanego przez Studio Teatralne Koło w Polskich Zakładach Optycznych przy ul. Grochowskiej w Warszawie: Morceau en formę du toit — trwająca całą noc instalacja, złożona z rozmieszczonych na dachu PZO radioodbiorników wraz ze stanowiskami do słuchania oraz Feedback — odgrywany w białej, oświetlonej setkami jarzeniówek hali fabrycznej wielogodzinny koncert na dźwięki telewizorów sprzęganych z kamerami, z utworem Vexations Erica Satie, brzmiącym nieustannie w tle.
W 2010 roku Piotr Tabakiernik współtworzył ogólnopolski projekt Seniorzy w Akcji organizowany przez Stowarzyszenie inicjatyw twórczych „ę" w Warszawie, prowadząc warsztaty improwizacji dyrygowanej oraz surrealistyczny koncert na przedmioty kuchenne codziennego użytku w lokalu Cafe Kafka w Warszawie.
W 2011 roku prowadził warsztaty improwizacji kolektywnej dla muzyków różnych nurtów (muzyka poważna, jazzowa, klezmerska) w Charkowie oraz Lwowie na Ukrainie. W tym samym roku współtworzył polsko-ukraiński projekt Tak zwana ludzkość w obłędzie, w ramach którego odbyły się aktorskie i muzyczne warsztaty dla artystów z Ukrainy zakończone wystawieniami sześciu symultanicznych spektakli według tekstów Stanisława Ignacego Witkiewicza, którego dramaty zostały pierwszy raz przetłumaczone na język ukraiński. Projekt powstał pod auspicjami Instytutu Adama Mickiewicza, Miasta Stołecznego Warszawy, Instytutu Polskiego w Kijowie oraz Konsulatu Generalnego RP w Charkowie.

ANNA MARIA HUSZCZA

Jest studentką III roku w klasie kompozycji prof. Marcina Błażewicza w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest także absolwentką studiów magisterskich specjalności rytmika.
Dorobek twórczy kompozytorki obejmuje utwory kameralne, orkiestrowe , elektroniczne oraz muzykę rozrywkową i filmową.

KAMIL KRUK

W 2008 roku uzyskał dyplom szkoły muzycznej II st. W specjalności: flet poprzeczny. Obecnie jest studentem II roku kompozycji w krakowskiej Akademii Muzycznej w klasie prof. Anny Zawadzkiej-Gołosz. W 2011 uczestniczył w kursach kompozytorskich we Wrocławiu pod kierunkiem prof. Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.

DOMINIK LEWICKI

Kompozytor i pianista. Urodził się w 1990 roku. Jest studentem Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu w klasie kompozycji prof. J. A. Wichrowskiego.
Wielokrotnie wyróżniony i nagrodzony w konkursach kompozytorskich o zasięgu ogólnopolskim, m.in. w Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, konkursie „Młodzi twórcy” w Opolu, konkursie kompozytorskim „kiedy myślę Chopin” we Wrocławiu. Czynnie udziela się jako pianista wykonując kompozycje własne i propagując muzykę Ryszarda Bukowskiego.