Konkurs im. Ks. Prof. Hieronima Feichta
Decyzją Walnego Zebrania Muzykologów w 1999 roku zainicjowano Konkurs ZKP o Nagrodę im. Księdza Profesora Hieronima Feichta. Głównym inicjatorem Nagrody był Profesor Mirosław Perz z gronem uczniów i przyjaciół Księdza Profesora Feichta z Instytutu Muzykologii UW.
Sekcja Muzykologów ZKP ogłasza konkurs na prace naukowe z dziedziny muzykologii o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.
Jury Konkursu w kadencji 2019–2021: Paweł Gancarczyk - przewodniczący, Beata Bolesławska-Lewandowska, Katarzyna Dadak-Kozicka, Teresa Malecka, Remigiusz Pośpiech, Violetta Przech, Zbigniew Skowron i Małgorzata Woźna-Stankiewicz.
PROSIMY O NADSYŁANIE PRAC NA KONKURS DROGĄ ELEKTRONICZNĄ, NA ADRES: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., niezależnie od przesłania pocztą tradycyjną, co można zrobić w terminie późniejszym.
Regulamin zatwierdzony na Walnym Zebraniu Sekcji Muzykologów ZKP w dn. 28 V 2017 roku.Regulamin
Regulamin Konkursu Związku Kompozytorów Polskich o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta
Laureaci Ks. Robert Bernagiewicz Recepcja tradycji neumatycznych w notacji Graduału Wiślickiego w Swietle neum liquescentes, Ząbki 1999 Maciej Jabłoński Muzyka jako znak Arleta Nawrocka-Wysocka Śpiewy protestanckie na Mazurach Paweł Gancarczyk "Muzyka scripto". Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001 Iwona Lindstedt Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001 Piotr Wilk Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Kraków 2000 Tomasz Jeż Madrygały w Europie północno-wschodniej Agnieszka Chwiłek Cykle fortepianowe Roberta Schumanna. Estetyczna idea jedności i jej techniczna realizacja Filip Berkowicz Technika transkrypcji Adama Jarzębskiego na przykładzie utworów o ustalonym pierwowzorze wokalnym Grzegorz Zieziula Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej II połowy XIX wieku Alina Mądry Karl Filip Emanuel Bach: estetyka-stylistyka-dzieło, Poznań 2003 Renata Skupin Poetyka muzyki orkiestrowej Giacinto Scelsiego Magdalena Walter-Mazur Motet madrygałowy w protestanckich Niemczech I-ej połowy XVII wieku Tomasz Nowak Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie Katarzyna Naliwajek Twórczość K. Regameya w świetle jego idei estetycznych Agnieszka Draus Cykl sceniczny "Licht" Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata Piotr Podlipniak Uniwersalia muzyczne – wyróżnienie Katarzyna Korpanty „Praecepta der Musikalischen Composition” J G Walthera w świetle niemieckiej nauki kompozycji epoki baroku Wojciech Kałamarz Muzyka u Misjonarzy. Wkład Zgromadzenia Księży Misjonarzy św Wincentego a Paulo w kulturę muzyczną Polski Remata Borowiecka Sekwencja „Stabat Mater” w twórczości kompozytorów włoskich XVIII. Od słowa do muzycznej interpretacji – wyróżnienie Izabela Bogdan Ceremonie ślubne i renesansowa muzyka weselna w Królewcu w latach 1585-1645 Ewa Schreiber Wyobraźnia metaforyczna i jej przejawy w myśli o muzyce i twórczości kompozytorskiej. Koncepcje Pierre'a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Geralda Griseya Marcin Trzęsiok Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego Agnieszka Drożdżewska Życie muzyczne na Uniwersytecie Wrocławskim w XIX i I połowie XX wieku. Edukacja muzyczna – działalność naukowa – ruch koncertowy (wyd. Wrocław 2012 Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego) Maciej Jochymczyk Twórczość religijna o. Amanda Ivanschiza OSPEE (Instytut Muzykologii UJ, Kraków 2012) Aneta Markuszewska Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (wyd. Warszawa 2012 Muzeum Pałac w Wilanowie) Marek Nahajowski Sonaty fletowe Johanna Joachima Quantza. Między teorią a praktyką (wyd. Łódź 2013) Małgorzata Pawłowska Mit Romea i Julii w muzce w perspektywie narratologicznej (maszynopis, Kraków 2012) - wyróżnienie Sławomir Wieczorek Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955 (maszynopis, Wrocław, 2013) – wyróżnienie Małgorzata Gamrat Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835-1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’ (Warszawa 2014) Natalia Szwab Między tradycją a awangardą. Muzyka Pawła Szymańskiego (maszynopis, Kraków 2013) Julia Gołębiowska Kwartet smyczkowy w muzyce polskiej XIX wieku (maszynopis) Małgorzata Grajter Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena (wyd. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź 2015) Marcin Strzelecki Relacje pomiędzy harmoniką a brzmieniem w muzyce XX wieku (maszynopis) - wyróżnienie Silvia Bruni Recepcja twórczości i postaci Fryderyka Chopina we Włoszech po drugiej wojnie światowej, Instytut Muzykologii UJ, Kraków 2015 (maszynopis); Andrzej Mądro Muzyka a nowe media, Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014 (maszynopis). Grzegorz Joachimiak Rękopiśmienne tabulatury lutniowe z I połowy XVIII wieku ze zbiorów cystersów z Krzeszowa. Repertuar – praktyka wykonawcza – mecenat artystyczny; Ilona Iwańska Ekspresywno-semantyczny aspekt tonalności. W kręgu liryki wokalnej modernizmu Michał Piekarski Przerwany kontrapunkt. Adolf Chybiński i początki polskiej muzykologii we Lwowie 1912–1944 – wyróżnienie; Andrzej Godek Studia nad repertuarem pseudochorałowych opracowań ordinarium missae zachowanym w osiemnastowiecznych rękopisach z krakowskich bibliotek i archiwów – wyróżnienie (2018) Wojciech Karasiński Poglądy estetyczno-artystyczne Beli Bartóka. Michał Klubiński Bohdan Wodiczko. Dyrygent wobec nowoczesnej kultury muzycznej, Kraków 2017 Kwen Yin Lee Polonez po Chopinie. Utwory fortepianowe kompozytorów polskich w latach 1850–1918 – wyróżnienie (2019) Marek Bebak Franciszek Lilius. Życie i twórczość na tle epoki, Kraków 2018 Weronika Nowak „Outis” i „Cronaca del Luogo” Luciana Beria w perspektywie kategorii przestrzeni performatywnej i heterotopicznej (niepublikowana praca doktorska, UAM Poznań 2019) Marta Dziewanowska-Pachowska Dzieło w ruchu. Instalacje dźwiękowe Zygmunta Krauzego, Krzysztofa Knittla i Marka Chołoniewskiego (niepublikowana praca doktorska, IM UW, Warszawa 2018) Hubert Szczęśniak Działalność jawnych instytucji muzycznych w okupowanym Krakowie: 1939-1945 (niepublikowana praca magisterska, IM UJ, Kraków 2019). Viktorya Antonchyk Polscy muzycy w dziewiętnastowiecznym Petersburgu, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Warszawski 2019; Wyróżnienia: Wyróżnienia:Laureaci Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta
(2000)
(2001)
(2002)
(2003)
nagrody nie przyznano
(2004)
(2005)
(2006)
nagrody nie przyznano
(2007)
(2008)
(2009)
nagrody nie przyznano
(2010)
(2011)
(2012)
(2013)
(2014)
(2015)
(2016)
(2017)
Jolanta Bujas Twórczość Antoniego Milwida (1755–1837) w kontekście działalności kapeli kanoników regularnych w Czerwińsku (niepublikowana praca magisterska, IM UJ, Kraków 2019)
(2020)
Marek Dolewka Wymiary ciszy w muzyce europejskiej od lat 60. XX w., niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Jagielloński 2020.
(2021)
Agnieszka Cieślak Działalność muzyczna Bronisława Mirskiego w amerykańskich kinoteatrach (1914–1927), niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Warszawski 2020
Maria Kozun Oblicza kultury muzycznej Ostrowa Wielkopolskiego w pierwszej połowie XX wieku, niepublikowana praca magisterska, Uniwersytet Wrocławski 2021
Dominika Micał Aktualność madrygału w twórczości kompozytorów II połowy XX i początku XXI wieku. Perspektywa genologiczna, niepublikowana praca doktorska, Akademia Muzyczna im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie 2021.
(2022)
Miłosz Kula za pracę Symfonie Carla Dittersa von Dittersdorfa oraz ich recepcja w dawnej Rzeczypospolitej i na Śląsku, niepublikowana praca doktorska, Uniwersytet Wrocławski 2021
Wyróżnienie:
Jakub Strużyński za pracę Wilhelm Adolph (1729–1781). Vesperae in F, Jakub Strużyński (red.). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Sub Lupa, 2021, seria: Fontes Musicae in Polonia C/XXX. ISBN 978-83-66546-64-6, ISMN 979-0-801569-32-5.
Mecenas nagrody: Stowarzyszenie Autorów ZAiKS