Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.
Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie fundowała do 2018 roku Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W edycji 2019 główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. W edycjach 2020 i 2021 Nagrodę sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.
Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.
Regulamin 65. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
1. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda organizuje corocznie Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich.
Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.
2. Przedmiotem Konkursu w roku 2023 jest utwór na orkiestrę nawiązujący do polskich tańców, ale niebędący ich aranżacją czy opracowaniem. Inspirację mogą stanowić wielokrotnie stosowane przez Tadeusza Bairda swoiste stylizacje, czy to muzyki dawnej, jak w słynnym Colas Bregnon. Suita w dawnym stylu (1951), muzyki ludowej jak w Uwerturze giocosa na orkiestrę (1952), czy nawiązania do nieokreślonej przeszłości, jak w Koncercie na orkiestrę (1953) albo do gatunków starogreckich jak w Sinfonii breve (1968), lub do stanowiącej rodzaj rozważania o przeszłości Elegei na orkiestrę (1973).
Orkiestra była ważnym medium dla Tadeusza Bairda, a muzyka orkiestrowa stanowi pokaźną część jego twórczości, i jest obecna na każdym jej etapie. Kompozytor stosował tu zarówno kameralizację (por. Cztery eseje, 1958), jak i monumentalizację (por. III Symfonia, 1969), wykorzystywał wartości sonorystyczne (por. Wariacje bez tematu, 1962), w kilku technikę dodekafoniczną (por. Cassazione, 1956), olśniewającą kolorystykę (por. Cztery nowele, 1967), nie stronił od śpiewności, kantyleny i dramatyzmu (por. Canzona, 1980).
Wyzwaniem dla uczestnika konkursu będzie przede wszystkim dzisiejsze rozumienie roli polskich tańców i ich postaci w muzyce współczesnej. Dzięki zaangażowaniu w wykonanie zakwalifikowanych do II etapu utworów Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda i jej dyrektora Rafała Kłoczko (który wejdzie do jury konkursu), kompozytorzy będą mogli podjąć próbę wpisania się w repertuar filharmoniczny.
Czas trwania utworów: 7’-8’.
W utworze należy wykorzystać skład mieszczący się w następujących ramach: 3-3-3-3 (każdy trzeci z grupy zamienny odpowiednio z piccolo, corno inglese, clarinetto basso, contrafagotto), 4-2-3-1, batt (3 esec.): membranowe: 5 tp, 3 gc, 2 tt, 2 tmb, tmb.mil, 2 bg; metalowe: 2 vbf, cmp, 2 cmpl, gg, 4 trg, 6 pt, 2 sng, 2 cwb; drewniane: xlf, mbf, bdl, ctg, gr, rgn, tbl, tdb; inne: mc, dsz, nch, sr, ag, cbz, zestaw perkusyjny (pełne nazwy w załączniku), archi: 10-9-8-7-4.
3. Zgłoszony na Konkurs utwór nie może być przed jego rozstrzygnięciem wykonany publicznie ani nagrodzony w innym konkursie.
4. Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 31 stycznia 2024 Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów przez Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda w kwietniu 2024 roku. Jury zdecyduje wówczas o podziale nagród.
Kompozytorzy wybrani do II etapu powinni być przygotowani na konieczność opracowania głosów dla każdego z wykonawców osobno.
5. Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury może przyznać wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich.
Jury ma prawo do innego podziału nagród. Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil.
Przewidziana jest także nagroda orkiestry w postaci wykonania utworu w sezonie 2024/2025 w Filharmonii Zielonogórskiej im. Tadeusza Bairda.
6. Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2023 na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W nazwie pliku powinno znaleźć się godło i tytuł utworu. W tytule wiadomości należy napisać: Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2023. Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację autora. W osobnym pliku o nazwie takiej samej jak godło, należy zawrzeć informację (opatrzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i numer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączniki powinny być w formacie pdf.
INSTRUMENTY PERKUSYJNE
membranowe
tp – kocioł Adams 32, 29, 26, 23, 20
gc – gran cassa, wielki bęben (x3)
tt – tom-tom tenorowy, kociołek (x 2)
bg – bongo, bongosy LP, 20, 15
tmb.mil – tamburo militare, werbel Mapex
tmb – tamburino, tamburyn Meinl oraz tamburyn Lefima
metalowe
vbf – vibrafono, wibrafon Musser (x 2) (3 okt. F-F3)
cmpl – dzwonki orkiestrowe (x 2) (2,6 okt. F5-D8)
cmp – campane tubolari, dzwony rurowe (C-F1)
sng – sonagli, janczary (x 2)
trg – triangoli, triangle (x 4)
gg – gong 26
pt – piatto, talerz 18 „Zildjian” (x 2), talerz 20, 18, 16, 14
cwb – cow bell (x 2)
drewniane
mbf – marimbafono, marimba (4 okt. C-C4)
xlf – xilofono, ksylofon Adams (3,5 okt. F4-C8)
bdl – blocco di legno cinese, blok chiński, pudełko akustyczne
tbl – blocco di legno coreani, tempelblok, paszcza
ctg – castagnette, kastaniety
gr – guiro, tarka
rgn – raganella, gewa, terkotka
tdb – tubi di bambu, wood chimes
inne
dsz– deszczownica, deszczowy kij
nch – nachtigall, ptaszek
sr – syrena
cbz – cabaza
mc – maracas, marakas
ag – agogo
Zestaw perkusyjny Pearl: Bas drum, 3 tom-tom, werbel, 2 talerze 18
DOTYCHCZASOWI LAUREACI KONKURSU
1. Konkurs (1958) | Juliusz Łuciuk za utwór Szkic symfoniczny | ||
2. Konkurs (1959) | Krzysztof Penderecki za utwór Strofy | ||
3. Konkurs (1960) | Henryk Mikołaj Górecki za utwór Monologi I | ||
4. Konkurs (1961) | Romuald Twardowski za utwór Antifone per tre gruppi | ||
5. Konkurs (1962) | I nagrody nie przyznano | ||
6. Konkurs (1963) | I nagrody nie przyznano | ||
7. Konkurs (1964) | I nagrody nie przyznano | ||
8. Konkurs (1965) | Zbigniew Bargielski za utwór Parady | ||
9. Konkurs (1966) | Piotr Warzecha za utwór Ewolucje | ||
10. Konkurs (1967) | I nagrody nie przyznano | ||
11. Konkurs (1968) | I nagrody nie przyznano | ||
12. Konkurs (1969) | Marian Sawa za utwór Assemblage | ||
13. Konkurs (1970) | I nagrody nie przyznano | ||
14. Konkurs (1971) | I nagrody nie przyznano | ||
15. Konkurs (1972) | Zbigniew Pniewski za utwór Muzyka | ||
16. Konkurs (1973) | I nagrody nie przyznano | ||
17. Konkurs (1974) | I nagrody nie przyznano | ||
18. Konkurs (1975) | Stanisław Moryto za utwór Nocturn | ||
19. Konkurs (1976) | Sławomir Czarnecki za utwór Gradito per orchestra | ||
20. Konkurs (1977) | Ryszard Szeremeta za utwór Próżno płakać | ||
21. Konkurs (1978) | Wiesława Alicja Garr za utwór Sura I | ||
22. Konkurs (1979) | Paweł Szymański za utwór Gloria | ||
23. Konkurs (1980) | Paweł Buczyński za utwór Muzyka opadających liści | ||
24. Konkurs (1981) | Piotr Radko za utwór Poemat kontemplacji | ||
25. Konkurs (1982) | I nagrody nie przyznano | ||
26. Konkurs (1983) | Katarzyna Bortkun za utwór De Caritate | ||
27. Konkurs (1984) | I nagrody nie przyznano | ||
28. Konkurs (1986) | I nagrody nie przyznano | ||
29. Konkurs (1987) | Andrzej Dziadek za utwór Poemat symfoniczny | ||
30. Konkurs (1988) | Wiesław Rentowski za utwór Wayang | ||
31. Konkurs (1989) | I nagrody nie przyznano | ||
32. Konkurs (1990) | I nagrody nie przyznano | ||
33. Konkurs (1991) | I nagrody nie przyznano | ||
34. Konkurs (1992) | ex aequo: Alicja Gronau za utwór Okna i Robert Kurdybacha za utwór Symfonia kameralna | ||
35. Konkurs (1993) | I nagrody nie przyznano | ||
36.Konkurs (1994) | I nagrody nie przyznano | ||
37. Konkurs (1995) | ex aequo: Marcin Bortnowski za utwór Kwartet smyczkowy i Adam Falkiewicz za utwór Po drugiej stronie słońca | ||
38. Konkurs (1996) | Wiesław Pluskota za utwór Trio na 3 klarnety i taśmy | ||
39. Konkurs (1997) | Marcel Chyrzyński za utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria | ||
40. Konkurs (1998) | I nagrody nie przyznano | ||
41. Konkurs (1999) | ex aequo: Aleksander Kościów za utwór Noc świętojańska i Bartosz Kowalski za utwór Studium przestrzeni | ||
42. Konkurs (2000) | I nagrody nie przyznano | ||
43. Konkurs (2001) | ex aequo: Bartosz Kowalski za utwór Sny o przeobrażeniach materii i Daria Jabłońska za utwór Images of Broken Light | ||
44. Konkurs (2002) | I nagrody nie przyznano | ||
45. Konkurs (2003) | ex aequo: Paweł Strzelecki za utwór Piano Quintet i Bartosz Kowalski-Banasewicz za utwór Stadium | ||
46. Konkurs (2004) | I nagrody nie przyznano II nagroda - Grzegorz Duchnowski za utwór Narzędzie ze światła III nagroda - Agnieszka Stulgińska za utwór Spojrzenie światła |
||
47. Konkurs (2005) | ex aequo: Adrian Foltyn za utwór Son'tasy 2.1 i Dariusz Przybylski za utwór The Rest is Silence | ||
48. Konkurs (2006) | I nagroda - Wojciech Blecharz za utwór "dim", dwie równorzędne II nagrody: Sławomir Kupczak za utwór "Lament" i Artur Zagajewski za utwór "Glassmusic-motet" | ||
49. Konkurs (2007) | I nagroda ex aequo: Zofia Dowgiałło za utwór Turmalin i Łukasz Godyla za utwór Trzy spojrzenia na muzykę; II nagroda Dariusz Przybylski za utwór Drei Formen | ||
50. Konkurs (2008) | I nagrody nie przyznano; dwie równorzędne II nagrody: Adam Zagajewski za utwór Liście i Marcin Zieliński za utwór Fuci | ||
51. Konkurs (2009) | I nagroda - Ignacy Zalewski za utwór Zutibure muzyka słowiańskiego lasu; dwie równorzędne II nagrody: Wojciech Błażejczyk za utwór Apnea i Michał Jakub Papara za utwór Moje strachy | ||
52. Konkurs (2010) | I nagroda - Wojciech Błażejczyk za utwór Exhorta; II nagroda - Magdalena Glocka za utwór Na krawędzi księżyca | ||
53. Konkurs (2011) | I nagroda - Piotr Tabakiernik za utwór Paroles gelees | ||
54. Konkurs (2012) | I nagroda ex aequo: Kamil Kosecki za utwór Muzyczna maszyna i Jakub Polaczyk za utwór Cosas que puderion ser | ||
55. Konkurs (2013) | I nagroda ex aequo: Paweł Kwapiński za utwór Przestrzenie akustyczne i Tomasz Szczepanik za utwór Gangkhar II | ||
56. Konkurs (2014) | I nagroda: Aleksandra Kaca za utwór Smugi cienia | ||
57. Konkurs (2015) | I nagroda: Jakub Szafrański za utwór Trobey Pastora | ||
58. Konkurs (2016) | I nagroda Paweł Malinowski za utwór ...über BWV 971 | ||
59. Konkurs (2017) | I nagroda Kamil Kruk za utwór Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem | ||
60. Konkurs (2018) | I nagroda Marcin Jachim za utwór Śpiew kresu dnia | ||
61. Konkurs (2019) | I nagroda Wojciech Chałupka za utwór Nemesis; dwie równorzędne II nagrody Oktawia Pączkowska za utwór ertk i Jan Załęcki za utwór Fala pomarańczowo-zielona oraz III nagroda Franciszek Araszkiewicz za utwór O pewności. | ||
62. Konkurs (2020)
64. Konkurs (2022)
|
Trzy równorzędne II nagrody: Olgierd Juzala-Deprati za utwór …Breathe, Hubert Żmudzki za utwór Kanczendzonga i Alina Dzięcioł za utwór Secco. I nagroda Hubert Gabriel Żmudzki za utwór Hidden Monologues I nagroda Dawid Grenda za utwór Qualia
|
|
|