Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dawniej zwany Konkursem Młodych Związku Kompozytorów Polskich) organizowany jest corocznie od 1958 roku. Ma na celu umożliwienie startu młodym kompozytorom polskim oraz zachęcenie ich do samodzielnej pracy.
Główną nagrodę – Nagrodę im. Tadeusza Bairda – w wysokości 2500 dolarów z przeznaczeniem na dalsze studia kompozytorskie fundowała do 2018 roku Pani Alina Sawicka-Baird, żona Kompozytora. W edycji 2019 główną nagrodę ufundowała Pani Marta Ptaszyńska. W edycjach 2020 i 2021 Nagrodę sfinansowano ze środków Fundacji PZU. Wyróżnienia są finansowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Od 1990 roku Konkurs im. Tadeusza Bairda jest otwarty dla wszystkich polskich kompozytorów, którzy w dniu jego zamknięcia nie ukończyli 35 lat (wcześniej przeznaczony był tylko dla absolwentów klas kompozycji państwowych wyższych szkół muzycznych). Przedmiot konkursu jest każdego roku inny.
Od 2003 roku Konkurs jest dwuetapowy. Utwory, które zostały przez jury zakwalifikowane do etapu II, są wykonywane podczas publicznego koncertu, po którym ogłaszany jest ostateczny werdykt. Wtedy też poznajemy nazwiska laureatów.
Regulamin
64. Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda
1. Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda jest organizowany co roku przez Związek Kompozytorów Polskich. Ideą Konkursu jest inspirowanie młodych twórców do nawiązywania na różne sposoby w swej kameralnej twórczości do wartości obecnych w dziełach Patrona. Wybierając postawę twórczą inspirowaną działaniami Bairda, można sięgnąć bardziej lub mniej bezpośrednio do Jego idei kompozytorskich.
Konkurs jest organizowany dzięki wsparciu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Stowarzyszenia Autorów ZAiKS. W Konkursie mogą brać udział kompozytorzy polscy (posiadający obywatelstwo polskie lub Kartę Polaka), którzy w dniu jego zamknięcia nie przekroczyli 35 lat.
2. Przedmiotem Konkursu w roku 2022 jest utwór na dwa fortepiany o czasie trwania 10-12 minut.
Fortepian w twórczości Tadeusza Bairda występował niezbyt często, głównie w początkowym etapie jego twórczości, kiedy stylistycznie w różny sposób nawiązywał do przeszłości, w tym szczególnie do neoklasycyzmu (patrz Sonatina na fortepian, 1949; Sonatina nr 2 na fortepian, 1952; Mała suita dziecięca na fortepian, 1952; Dwa kaprysy na klarnet i fortepian, 1953; Cztery preludia na fagot i fortepian, 1954; Preludium na fortepian, 1955). Można byłoby zadać sobie dziś pytanie, jak po okresie postmoderny odnieść się do muzycznej przeszłości, jak – mając ją w pamięci – być twórcą XXI-wiecznym, jak wreszcie wyzwolić się spod wpływu tradycji, by nie powielać jej osiągnięć, lecz znaleźć swój indywidualny język wypowiedzi. Przedmiot konkursu –utwór na dwa fortepiany – stanowi szansę przedstawienia swojej odpowiedzi na tak zadane pytania. Jednocześnie obsada wykonawcza silnie odwołuje się do dialogowanej narracji, tak bliskiej Patronowi konkursu.
3. Zgłoszony na Konkurs utwór nie może być przed jego rozstrzygnięciem wykonany publicznie ani nagrodzony w innym konkursie.
4. Konkurs jest dwuetapowy. W I etapie jury wyłoni utwory, które następnie zostaną wykonane podczas publicznej prezentacji. Jego wyniki zostaną ogłoszone do dnia 28 lutego 2023 roku. Rozstrzygnięcie Konkursu (II etap) nastąpi po publicznej prezentacji zakwalifikowanych utworów. Jury zdecyduje wówczas o podziale nagród. Publiczna prezentacja odbędzie się w czerwcu 2023 roku.
5. Nagroda im. Tadeusza Bairda wynosi 10 000 zł. Ponadto jury przyzna dwa wyróżnienia (hotel i abonament na wszystkie koncerty Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej "Warszawska Jesień") ufundowane przez Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich. Jury ma prawo do innego podziału nagród. Jury Konkursu będzie obradować pod przewodnictwem Bartłomieja Kominka.
6. Partytury opatrzone godłem należy nadsyłać mailem w terminie do dnia 30 listopada 2022 na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. W nazwie pliku powinno znaleźć się godło i tytuł utworu. W tytule wiadomości należy napisać: Konkurs Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda 2022. Partytura nie może zawierać elementów umożliwiających identyfikację autora. W osobnym pliku o nazwie takiej samej jak godło, należy zawrzeć informację (opatrzoną tym samym godłem co partytura) zawierającą imię, nazwisko, datę urodzenia, adres, e-mail i numer telefonu kompozytora oraz jego krótki życiorys. Oba załączniki powinny być w formacie pdf.
DOTYCHCZASOWI LAUREACI KONKURSU
1. Konkurs (1958) | Juliusz Łuciuk za utwór Szkic symfoniczny | ||
2. Konkurs (1959) | Krzysztof Penderecki za utwór Strofy | ||
3. Konkurs (1960) | Henryk Mikołaj Górecki za utwór Monologi I | ||
4. Konkurs (1961) | Romuald Twardowski za utwór Antifone per tre gruppi | ||
5. Konkurs (1962) | I nagrody nie przyznano | ||
6. Konkurs (1963) | I nagrody nie przyznano | ||
7. Konkurs (1964) | I nagrody nie przyznano | ||
8. Konkurs (1965) | Zbigniew Bargielski za utwór Parady | ||
9. Konkurs (1966) | Piotr Warzecha za utwór Ewolucje | ||
10. Konkurs (1967) | I nagrody nie przyznano | ||
11. Konkurs (1968) | I nagrody nie przyznano | ||
12. Konkurs (1969) | Marian Sawa za utwór Assemblage | ||
13. Konkurs (1970) | I nagrody nie przyznano | ||
14. Konkurs (1971) | I nagrody nie przyznano | ||
15. Konkurs (1972) | Zbigniew Pniewski za utwór Muzyka | ||
16. Konkurs (1973) | I nagrody nie przyznano | ||
17. Konkurs (1974) | I nagrody nie przyznano | ||
18. Konkurs (1975) | Stanisław Moryto za utwór Nocturn | ||
19. Konkurs (1976) | Sławomir Czarnecki za utwór Gradito per orchestra | ||
20. Konkurs (1977) | Ryszard Szeremeta za utwór Próżno płakać | ||
21. Konkurs (1978) | Wiesława Alicja Garr za utwór Sura I | ||
22. Konkurs (1979) | Paweł Szymański za utwór Gloria | ||
23. Konkurs (1980) | Paweł Buczyński za utwór Muzyka opadających liści | ||
24. Konkurs (1981) | Piotr Radko za utwór Poemat kontemplacji | ||
25. Konkurs (1982) | I nagrody nie przyznano | ||
26. Konkurs (1983) | Katarzyna Bortkun za utwór De Caritate | ||
27. Konkurs (1984) | I nagrody nie przyznano | ||
28. Konkurs (1986) | I nagrody nie przyznano | ||
29. Konkurs (1987) | Andrzej Dziadek za utwór Poemat symfoniczny | ||
30. Konkurs (1988) | Wiesław Rentowski za utwór Wayang | ||
31. Konkurs (1989) | I nagrody nie przyznano | ||
32. Konkurs (1990) | I nagrody nie przyznano | ||
33. Konkurs (1991) | I nagrody nie przyznano | ||
34. Konkurs (1992) | ex aequo: Alicja Gronau za utwór Okna i Robert Kurdybacha za utwór Symfonia kameralna | ||
35. Konkurs (1993) | I nagrody nie przyznano | ||
36.Konkurs (1994) | I nagrody nie przyznano | ||
37. Konkurs (1995) | ex aequo: Marcin Bortnowski za utwór Kwartet smyczkowy i Adam Falkiewicz za utwór Po drugiej stronie słońca | ||
38. Konkurs (1996) | Wiesław Pluskota za utwór Trio na 3 klarnety i taśmy | ||
39. Konkurs (1997) | Marcel Chyrzyński za utwór Ferragosto per tromba, pianoforte e batteria | ||
40. Konkurs (1998) | I nagrody nie przyznano | ||
41. Konkurs (1999) | ex aequo: Aleksander Kościów za utwór Noc świętojańska i Bartosz Kowalski za utwór Studium przestrzeni | ||
42. Konkurs (2000) | I nagrody nie przyznano | ||
43. Konkurs (2001) | ex aequo: Bartosz Kowalski za utwór Sny o przeobrażeniach materii i Daria Jabłońska za utwór Images of Broken Light | ||
44. Konkurs (2002) | I nagrody nie przyznano | ||
45. Konkurs (2003) | ex aequo: Paweł Strzelecki za utwór Piano Quintet i Bartosz Kowalski-Banasewicz za utwór Stadium | ||
46. Konkurs (2004) | I nagrody nie przyznano II nagroda - Grzegorz Duchnowski za utwór Narzędzie ze światła III nagroda - Agnieszka Stulgińska za utwór Spojrzenie światła |
||
47. Konkurs (2005) | ex aequo: Adrian Foltyn za utwór Son'tasy 2.1 i Dariusz Przybylski za utwór The Rest is Silence | ||
48. Konkurs (2006) | I nagroda - Wojciech Blecharz za utwór "dim", dwie równorzędne II nagrody: Sławomir Kupczak za utwór "Lament" i Artur Zagajewski za utwór "Glassmusic-motet" | ||
49. Konkurs (2007) | I nagroda ex aequo: Zofia Dowgiałło za utwór Turmalin i Łukasz Godyla za utwór Trzy spojrzenia na muzykę; II nagroda Dariusz Przybylski za utwór Drei Formen | ||
50. Konkurs (2008) | I nagrody nie przyznano; dwie równorzędne II nagrody: Adam Zagajewski za utwór Liście i Marcin Zieliński za utwór Fuci | ||
51. Konkurs (2009) | I nagroda - Ignacy Zalewski za utwór Zutibure muzyka słowiańskiego lasu; dwie równorzędne II nagrody: Wojciech Błażejczyk za utwór Apnea i Michał Jakub Papara za utwór Moje strachy | ||
52. Konkurs (2010) | I nagroda - Wojciech Błażejczyk za utwór Exhorta; II nagroda - Magdalena Glocka za utwór Na krawędzi księżyca | ||
53. Konkurs (2011) | I nagroda - Piotr Tabakiernik za utwór Paroles gelees | ||
54. Konkurs (2012) | I nagroda ex aequo: Kamil Kosecki za utwór Muzyczna maszyna i Jakub Polaczyk za utwór Cosas que puderion ser | ||
55. Konkurs (2013) | I nagroda ex aequo: Paweł Kwapiński za utwór Przestrzenie akustyczne i Tomasz Szczepanik za utwór Gangkhar II | ||
56. Konkurs (2014) | I nagroda: Aleksandra Kaca za utwór Smugi cienia | ||
57. Konkurs (2015) | I nagroda: Jakub Szafrański za utwór Trobey Pastora | ||
58. Konkurs (2016) | I nagroda Paweł Malinowski za utwór ...über BWV 971 | ||
59. Konkurs (2017) | I nagroda Kamil Kruk za utwór Z cyklu Studium w szkarłacie – Serpentinato na altówkę i perkusję z wędrującym waterphonem | ||
60. Konkurs (2018) | I nagroda Marcin Jachim za utwór Śpiew kresu dnia | ||
61. Konkurs (2019) | I nagroda Wojciech Chałupka za utwór Nemesis; dwie równorzędne II nagrody Oktawia Pączkowska za utwór ertk i Jan Załęcki za utwór Fala pomarańczowo-zielona oraz III nagroda Franciszek Araszkiewicz za utwór O pewności. | ||
62. Konkurs (2020)
63. Konkurs (2021)
|
Trzy równorzędne II nagrody: Olgierd Juzala-Deprati za utwór …Breathe, Hubert Żmudzki za utwór Kanczendzonga i Alina Dzięcioł za utwór Secco. I nagroda Hubert Gabriel Żmudzki za utwór Hidden Monologues |
|
|