W dniach 9-11 września 2021 w Instytucie Muzyki Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie odbędzie sie 50. Konferencja Muzykologiczna Związku Kompozytorów Polskich pt. "Muzyka kobiet. Kobiety w muzyce". Miejscem Konferencji będzie Centrum Ekspozycyjne Stara Kotłownia przy ul. Prawocheńskiego 9 (Kortowo).
Czwartek 9.09.2021
10:00–10:30 Uroczyste otwarcie konferencji, przemówienie prezesa ZKP dr Mieczysława Kominka, przemówienie prof. dr hab. Benedykta Błońskiego – Dziekana Wydziału Sztuki UWM w Olsztynie, wręczenie nagród im. ks. prof. Hieronima Feichta
10:30–11:15 – Wykład wprowadzający, sala 102:
Sławomira Żerańska-Kominek (UW, Warszawa) Muzyczny pojedynek o rękę księżycowej królewny. Kobieta w turkmeńskim poemacie epickim Harman Däli
sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 11:30–13:30 sesja 1, prowadząca: Renata Suchowiejko  | 
 11:30-–13:30 sesja 2, prowadząca: Anna Nowak  | 
| 
 Irena Bieńkowska (UW, Warszawa): Pasje muzyczne Izabeli z Lubomirskich Sanguszkowej (1808 – 1890)  | 
 Agnieszka Draus (AM, Kraków): „Performuj, albo...“ – performans kobiet, kobiety w performansie  | 
| 
 Ryszard Daniel Golianek (UAM, Poznań): Modlitwa dziewicy. Kicz i seksizm XIX-wiecznej muzyki salonowej  | 
 Aldona Nawrocka (UMFC, Warszawa): Od "Symphonii harmonie celestium revelationum" Hildegardy z Bingen do "Laboratorium Raju na motywach Dantego” Aldony Nawrockiej – wędrówki z lupą Kompozytorki  | 
| 
 Aleksandra Kleinrok (NIMIT, Warszawa): Dziewiętnastowieczne salony – „instytucje” kultury czy wysublimowane alkowy?  | 
 Barbara Literska (UZ, Zielona Góra): Inklinacje, refleksje i niedopowiedzenia w muzyce Katarzyny Kwiecień-Długosz  | 
| 
 Krzysztof Rottermund (UAM, filia Kalisz): Emilie Mayer – emancypantka niemieckiego symfonizmu  | 
 Violetta Przech (AM, Bydgoszcz): Bettiny Skrzypczak kompozytorskie pryncypia  | 
13:30–14:30 przerwa obiadowa
sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 14:30- 16:30 Sesja 3, prowadząca: Violetta Przech  | 
 14:30- 16:30 Sesja 4, prowadząca: Sławomira Żerańska-Kominek  | 
| 
 Małgorzata Janicka-Słysz (AM, Kraków): Znacząca nielekkość liryzmu. O muzyce i wrażliwości Anny Zawadzkiej-Gołosz i Onutė Narbutaitė  | 
 Iwona Lindstedt (UW, Warszawa) Środowisko kompozytorek polskich w okresie międzywojennym – próba portretu na kilku przykładach  | 
| 
 Anna Granat-Janki (AM, Wrocław): Postacie kobiet-kompozytorek i dyrygentek w kulturze muzycznej Wrocławia. Studium przypadków  | 
 Marcin Gmys (UAM, Poznań): „Wawel” Anny Marii Klechniowskiej w kontekście europejskiej muzyki programowej początku XX wieku  | 
| 
 Katarzyna Bartos (AM, Wrocław): Przecierając szlaki – (ekomuzyczny) portret Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil  | 
 Beata Bolesławska-Lewandowska (IS PAN, Warszawa): Matka, mistrzyni, przyjaciółka – o roli kobiet w życiu i twórczości Zygmunta Mycielskiego  | 
| 
 Anna Nowak (AM, Bydgoszcz): Kwartety smyczkowe Hanny Kulenty  | 
 Izabela Zymer (ZKP, POLMIC, Warszawa): Zofia Lissa i Włodzimierz Iwannikow – zauroczenie czy obowiązek? Polska muzykolożka i radziecki kompozytor we wspólnej walce o nowy, lepszy ład  | 
16:30–17:00 przerwa kawowa
Sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 17:00- 18:45 Sesja 5, prowadzący: Rafał Ciesielski  | 
 17:00-18:45 Sesja 6, prowadząca: Barbara Literska  | 
| 
 Joanna Schiller-Rydzewska (UWM, Olsztyn): „Erinnerung an Danzig” - kobiety w kulturze muzycznej Gdańska I poł. XX wieku w świetle zbiorów PAN Biblioteki Gdańskiej  | 
 Michał Bruliński (UMFC/UW, Warszawa): Kobieta i fortepian w kulturze polskiej pierwszych dekad XIX wieku: studium dwóch postaw  | 
| 
 Jacek Szerszernowicz (AM, Łódź): Kariatydy szkolnictwa muzycznego w Łodzi 
  | 
 Piotr Różański (AM, Kraków): Muzyka fortepianowa Betty Olivero w ujęciu stylistycznym i wykonawczym  | 
| 
 Barbara Mielcarek-Krzyżanowska (AM Bydgoszcz): Maria Modrakowska – promotorka kultury polskiej  | 
 Jerzy Michał Wardęski (Warszawa): Klawesyn a fortepian – wariantywność wykonawcza w muzyce polskich kompozytorek przełomu XVIII i XIX w. – komunikat  | 
| 
 Eliza Pawłowska (Kraków): Poza ramami klasycyzmu: Margarethe Danzi i jej muzyka – komunikat  | 
|
| 
 Elżbieta Branicka (AM, Łódź): Alma Mahler-Werfel – kobieta wielkich twórców czy wielka artystka? – komunikat  | 
 Magdalena Bąk (Ruda Śląska): Damy klawesynu – klawesynistki XX wieku i ich wkład w rozpowszechnienie oraz przywrócenie klawesynu jako instrumentu koncertowego - komunikat  | 
19:00 uroczysta kolacja dla uczestników Konferencji
Piątek 10. 09. 2021
9:00–9:45 (Sala 102)
Mieczysław Kominek, Izabela Zymer, Jadwiga Irena Zymer:
Prezentacja nowej wersji Bazy informacji o polskiej współczesnej twórczości kompozytorskiej Polskiego Centrum Informacji Muzycznej POLMIC
sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 10:00- 12:00 Sesja 7, prowadząca: Agnieszka Draus  | 
 10:00-12:00 Sesja 8, prowadzący: Ryszard Daniel Golianek  | 
| 
 Grażyna Paciorek-Draus (UMFC, Warszawa): „I co wy na to” – tradycja i nowoczesność w twórczości scenicznej Alicji Gronau  | 
 Sławomir Dobrzański (Kansas State University): "Gender Confusion”. Działalność koncertowa Marii Szymanowskiej w oczach krytyków polskich i zagranicznych  | 
| 
 Stefan Drajewski (AM, Poznań): Kompozytorki baletów. Rekonesans  | 
 Karolina Wahl (AM, Poznań): Maria Szymanowska – królowa tonów, pianistka cesarzowych i muzyczna emancypantka XIX-go wieku - komunikat  | 
| 
 Iwona A. Siedlaczek (PSM I i II st, Lublin): George Sand (1804-1876) i muzyka. Z kulturą patriarchalną w tle - komunikat  | 
|
| 
 Marta Dziewanowska-Pachowska (UMFC, Warszawa): Instalacje dźwiękowe w twórczości polskich kompozytorek  | 
 Bożena Weber (PWM, Kraków): Księżna Marcelina z Radziwiłłów-Czartoryska. W kręgu niezwykłej osobowości  | 
| 
 Iwona Świdnicka (UMFC, Warszawa): „Nie podoba mi się to”, czyli problematyka społeczna w twórczości Lidii Zielińskiej  | 
 Agnieszka Lasko(Łódź): Twórczość kobiet w pedagogice fortepianowej. Przegląd i analiza podręczników do początkowego nauczania gry na fortepianie – komunikat  | 
| 
 Agnieszka Teodora Żabińska (Warszawa): Kontemplacja piękna. Galina Iwanowna Ustwolska – komunikat  | 
12:00–12:30 przerwa kawowa
sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 12:30-14:45 Sesja 9, prowadząca: Małgorzata Janicka-Słysz  | 
 12:30-14:45 Sesja 10, prowadząca: Iwona Lindstedt  | 
| 
 Krzysztof Bilica (Warszawa): Na początku była kobieta  | 
 Rafał Ciesielski (UJ Kraków): Kontrabas – instrument kobiecy? (przyczynek do emancypacji kobiet w muzyce)  | 
| 
 Marcin Strzelecki (AM, Kraków): Wartość a kontekst. Twórczość muzyczna kobiet w świecie sprawiedliwości społecznej  | 
 Danuta Walas (UMFC Biblioteka/Fonoteka, Warszawa): Przypadek czy strategia? Próba usystematyzowania koncepcji wizerunku kobiety na okładkach płyt kompaktowych z muzyką poważną  | 
| 
 Małgorzata Szyszkowska (UMFC, Warszawa): Dankowska i Goehr: filozofia muzyki w poszukiwaniu tego, co najważniejsze  | 
 Kamil Staszowski (Filmoteka Narodowa, Warszawa): Kompozytorki w świetle zbiorów nut Filmoteki Narodowej – Instytutu Audiowizualnego  | 
| 
 Maria Wilczek-Krupa (AM, Kraków): Strażniczki twórczego zaplecza: Barbara Kilar, Jadwiga Górecka  | 
 Krzysztof Stefański (Ruch Muzyczny, Warszawa): Muzyka elektroakustyczna w twórczości Elżbiety Sikory  | 
| 
 Marta Beszterda (McGill University, Montreal): Metodologia feministyczna w polskiej muzykologii: szanse i wyzwania – komunikat  | 
 Monika Szpyrka (AM, Kraków): Wątki feministyczne podejmowane przez kompozytorki w wybranych utworach przełomu XX i XXI wieku – komunikat  | 
14:45–15:45 przerwa obiadowa
15:45-16:45
Panel 1 (Sala 102)
Aleksandra Demowska-Madejska, Ania Karpowicz, Lilianna Krych (Hashtag Ensemble, Warszawa): Kreacja, Organizacja, Interpretacja – łączenie ról, jako czynnik wyróżniający model współpracy grupy kreatywnej Hashtag Ensemble
Koncert kameralny godz. 17:30
(Sala Kameralna Filharmonii Warmińsko-Mazurskiej w Olsztynie)
Program:
Krystyna Moszumanska –Nazar, 3 Etiudy koncertowe na perkusję solo
Anna Ignatowicz-Glinska - Toccata na marimbę
Bettina Skrzypczak – Toccata sospesa na flet i duo perkusyjne
Wykonawcy:
Barbara Pałka – perkusja
Gabriela Ziniewicz – flet
Adam Mieczykowski - perkusja
Sobota 11.09.2021
sesje równoległe sala 102 sala 2A
| 
 9:00-10:45 Sesja 11, Beata Bolesławska-Lewandowska  | 
 9:00-10:45 Sesja 12, prowadząca: Ilona Dulisz  | 
| 
 Renata Suchowiejko (UJ, Kraków): Helena (Halina) Krzyżanowska, propagatorka muzyki polskiej we Francji  | 
 Bożena Lewandowska (UJ, Kraków): Wyśpiewać góry. Muzykantki i śpiewaczki z Tatr i Beskidów  | 
| 
 Marek Szlezer (AM, Kraków): Ballady na fortepian Jadwigi Sarneckiej (1873–1913) w kontekście rozwoju gatunku na przełomie XIX i XX wieku  | 
 Arleta Nawrocka-Wysocka (IS PAN, Warszawa): Mazurki i Ślązaczki – kobiety ewangeliczki pielęgnujące lokalne tradycje muzyczne  | 
| 
 Anna Wróbel (UMFC, Warszawa): Skrzypczynie, skrzypicielki, skrzypcówny – pierwsze polskie skrzypaczki  | 
 Barbara Śnieżek (IS PAN, Warszawa): Pieśni na pielgrzymkę i każdą niedzielę. O skromnej organistce z Jasnej Góry  | 
| 
 Magdalena Białecka (UMFC, Warszawa): Muzyka podzielona: męskość i żeńskość w analizie i estetyce muzycznej – komunikat  | 
 Anastasiya Niakrasava (UW, Warszawa): Dziewczyna w bieli – obraz kobiety w muzyce białoruskiej rewolucji godności 2020–2021– komunikat  | 
10:45-11:15 przerwa kawowa
| 
 11:15-12:45 Sesja 13, prowadząca: Arleta Nawrocka-Wysocka  | 
 11:15-13:00 Sesja 14, prowadzący: Krzysztof Rottermund  | 
| 
 Magdalena Walter-Mazur (UAM, Poznań): Benedyktynki sandomierskie – kustoszki muzycznego archiwum  | 
 Tomasz Górny (UW, Warszawa): Sara Levy i jej muzyczna kolekcja. Nieznane manuskrypty z Biblioteki Narodowej w Warszawie  | 
| 
 Justyna Szczygieł (UJ, Kraków): Matka Boska inspiracją dla twórczości muzycznej w sanktuariach maryjnych w Dubie koło Ołomuńca i na Jasnej Górze – komunikat  | 
 Maria Sławek (AM, Kraków): Podążaj swoją błędną drogą - o Sonacie Rejoice na skrzypce i wiolonczelę Sofii Gubajduliny  | 
| 
 Jolanta Bujas-Poniatowska (UJ, Kraków): Kobiety w kościele - o aktywności śpiewaczek i instrumentalistek w wybranych kapelach kościelnych na ziemiach polskich w I poł. XIX wieku – komunikat  | 
|
| 
 Małgorzata Lisecka (UMK, Toruń): “Le maîtresse de son action”: wielkie postaci kobiece francuskiej sceny operowej w Encyclopédie méthodique  | 
 Ilona Dulisz (UWM, Olsztyn): Z życia protagonistki… Katarzyny Brochockiej opera monodramatyczna „Młoda mężatka”  | 
| 
 Maria Opałka (UW, Warszawa): Przekraczając estetykę - zmiana paradygmatu wartości w odniesieniu do muzyki poważnej. Przykład zastosowania metodologii Shaloma Schwartza w badaniach nad aktywnością odbiorców sektora muzyki poważnej – komunikat  | 
13:00- 14:00 - Panel 2 (Sala 102)
Anna Ignatowicz-Glińska (UMFC, Warszawa), Aleksandra Bilińska-Słomkowska (UMFC, Warszawa), Weronika Grozdew-Kołacińska (IS PAN, Warszawa): Motet performatywny na 3 głosy żeńskie
14:00 – Zakończenie konferencji