W związku ze zgłaszanymi licznymi uwagami do Raportu o Stanie Muzyki Polskiej opublikowanego przez Instytut Muzyki i Tańca, Zarząd Główny ZKP zwraca się z prośbą o przesyłanie ew. dalszych uwag na adres
Warszawa, 27 lipca 2011 roku
ZG ZKP dołoży starań, aby wszystkie nadesłane uwagi znalazły się zarówno na stronie internetowej ZKP, zostały przesłane do Instytutu Muzyki i Tańca oraz zamieszczone na instytutowej stronie internetowej. Jednocześnie informujemy, że ZKP nie był organizatorem prac nad Raportem o Stanie Muzyki Polskiej, jakkolwiek zabiegał o powstanie tego Raportu i wspierał jego realizację. ZG ZKP uważa, że Raport stanowi przedsięwzięcie bezprecedensowe. Obok wielu atutów posiada też ułomności wymagające możliwie szybkiego skorygowania.
ZG ZKP będzie zabiegał, aby w ciągu kilku lat ukazały się sektorowe raporty poświęcone muzyce współczesnej, muzykologii i muzyce tradycyjnej. Raporty te powinny uwzględniać uzasadnione uwagi wyrażone wobec obecnego Raportu i zostać opracowane przez zespół autorów, bo taka procedura zapewnia większą obiektywność dokumentu. ZG ZKP żywi przekonanie, że polska muzyka i muzykologia są zjawiskami złożonymi, bogatymi i wielonurtowymi. Planowane nowe raporty tematyczne powinny prezentować szeroką panoramę zjawisk, ośrodków i postaci polskiej muzyki i muzykologii.
Publiczny obraz muzyki polskiej jest fragmentaryczny. Incydentalne eksponowanie wybitnych postaci polskiej muzyki nie może zastąpić brakującej debaty problemowej. Ten niepełny publiczny wizerunek spowodowany jest m.in. trudnym dostępem do nagrań i danych o muzyce współczesnej i historycznej. Nawet osobom przykładającym do tego dużą wagę niełatwo jest wyrobić sobie własny, wolny od uproszczeń pogląd np. o dorobku i postawach estetycznych kilku generacji polskich kompozytorów. Nowe pokolenia wchodzą w życie publiczne bez własnej orientacji wobec historii i współczesności polskiej muzyki. Rwie się muzyczna pamięć i tożsamość. Dlatego Zarząd ZKP będzie kontynuował działania na rzecz zwiększenia dostępu do zapisu współczesności i tradycji muzycznej.
Jednocześnie Zarząd ZKP pragnie uprzytomnić fakt ograniczonej skuteczności działań rządowych instytucji wyspecjalizowanych w systemowym udostępnianiu kanonu polskiej kultury muzycznej. Narodowy Instytut Audiowizualny, który opublikował i udostępnił kanon polskiego filmu i teatru - przy istotnym zaangażowaniu Państwowego Instytutu Sztuki Filmowej - w sferze muzyki, pomimo zabiegów wielu osób i instytucji nie rozwinął koniecznych działań systemowych. Jednocześnie nie stworzono warunków do cyfryzacji i udostępniania nagrań przez organizacje pozarządowe, w tym ZKP.
ZKP widzi swoją powinność w służeniu kulturowej debacie muzycznej. Ta nie będzie miała miejsca bez otwartych kanałów komunikacyjnych, bez definiowania rzeczywistości. Dlatego apelujemy do Koleżanek i Kolegów o aktywność w recenzowaniu wszelkich zjawisk mających miejsce w polskiej kulturze muzycznej, również aktywność na forum internetowym ZKP.
Za Zarząd Główny Związku Kompozytorów Polskich,
Jerzy Kornowicz
Prezes
Alicja Gronau-Osińska
Sekretarz Generalny