ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

Regulamin Konkursu Koła Młodych im. Z. Mycielskiego 2010

Uwaga! NAGRODY dla Laureatów! Oraz oczywiście wykonania nagrodzonych utworów podczas Warszawskiej Jesieni 2010. Nie zwlekaj, zacznij już dziś komponowac! KONKURS KOŁA MŁODYCH ZKP 2010 – ZMIANA REGULAMINU


Uprzejmie informujemy, iż Zarząd Koła Młodych ZKP na posiedzeniu w Warszawie w dn. 20 IX 2009 postanowił zmienić nazwę i regulamin dorocznego konkursu KM ZKP na utwór wykonywany podczas Festiwalu „Warszawska Jesień”:

I. Decyzją Zarządu KM ZKP konkurs od roku 2010 nosić będzie nazwę „Konkurs Kompozytorski im. Zygmunta Mycielskiego”.

II. Zarząd KM ZKP za wejście w życie nowego regulaminu uważa I edycję konkursu, której szczegółowy regulamin ogłasza się poniżej.

III. W konkursie mogą brać udział wszyscy kompozytorzy zrzeszeni w Kole Młodych ZKP.



Regulamin I Konkursu Kompozytorskiego KM ZKP im. Zygmunta Mycielskiego

1. Celem konkursu jest promocja twórczości młodych kompozytorów – członków KM ZKP, poprzez wykonanie ich utworów w ramach dorocznego I koncertu KM ZKP towarzyszącego Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień”.

2. Patronat Konkursu wskazuje na sylwetkę Zygmunta Mycielskiego (1907-1987), wybitnego polskiego kompozytora i eseisty, Prezesa ZKP (1948-50), wieloletniego Członka Komisji Kwalifikacyjnej ZKP i Opiekuna KM ZKP, który swoją wszechstronną, erudycyjną publicystyką i działalnością społeczną przyczynił się do powołania Festiwalu „Warszawska Jesień” i odkrycia odrębności polskiej szkoły kompozytorskiej.


3. Przedmiotem I Konkursu Kompozytorskiego im. Zygmunta Mycielskiego, inicjatywy zwanej dalej Konkursem, jest utwór z aktorem, w następujących alternatywnych kombinacjach obsadowych:

I. utwór na obsadę: aktor, zespół kameralny i elektronika
II. utwór na obsadę: aktor i zespół kameralny
III. utwór na obsadę: aktor i elektronika

a) Zespół kameralny powinien być złożony z następujących instrumentów:

-flet (nie piccolo)
-akordeon
-wiolonczela
-saksofon altowy
-perkusja

b) W przypadku wybrania przez kompozytora I. wariantu obsady: „utwór na obsadę:
aktor, zespół kameralny i elektronika” lub II.: „utwór na obsadę: aktor i zespół kameralny kompozytor ma prawo zrezygnować z 2 dowolnych instrumentów z powyższego składu.

c) Obsada partii perkusji nie powinna być zanadto rozbudowana.

d) Obsada elektroniczna obejmować może zarówno tzw. „taśmę” jak i live electronics.

Warunki techniczne dotyczące prezentacji elektronicznej obejmują:

-maksymalnie 4 kanały dźwięku (4 głośniki), z możliwością wykorzystania mikrofonów w przypadku amplifikacji bądź przetwarzania live
-partia taśmy powinna być przesłana w postaci płyty CD, wraz z partyturą utworu
-w przypadku zastosowania live electronics kompozytor zobowiązany jest do dostarczenia własnego komputera z kartą dźwiękową
-organizatorzy Konkursu dysponują możliwością wypożyczenia klawiatury MIDI.
-wraz z partyturą należy przesłać partię taśmy w postaci wersji demonstracyjnej stereo oraz koncertowej w postaci jeden track na kanał (w formacie wav lub aiff). Wskazane jest, aby w miarę możliwości dołączyć wersję demonstracyjną warstwy live electronics.

d) Partia aktora nie oznacza techniki Sprechgesang. Dopuszczalne jest wykorzystanie możliwości fonicznych tekstu i wydobycia zróżnicowanej barwy głosu aktora. Przewidywane elementy muzyczne partii aktora powinny być zapisane w maksymalnie prosty sposób, możliwy do nauczenia i odtworzenia z pamięci podczas prób i wykonania oraz podczas tzw. konsultacji kompozytora z aktorem (w próbach do koncertu przewidziany jest udział kompozytorów).

e) Tekst wykorzystany w kompozycji powinien opierać się na utworach następujących autorów: Miron Białoszewski, Paul Celan, Tadeusz Różewicz, Nowa Fala w poezji polskiej (Stanisław Barańczak, Ewa Lipska, Adam Zagajewski, Ryszard Krynicki, Julian Kornhauser). W kompozycji wykorzystane mogą być zarówno wiersze, poematy, fragmenty prozy, jak i fragmenty dramatów powyższych autorów, w dowolnym wyborze, ilości i kolejności utworów. Poszczególne fragmenty nie powinny być traktowane jako pieśni, ułożone w cykl, ale jako dopuszczający wieloczęściowość utwór o jednej idei.

f) W utworze dopuszczalne jest zastosowanie środków teatralnych: ruchu scenicznego aktora i muzyków, efektów przestrzennych, mimiki, gestu i scenicznego ubioru. Dopuszczalne jest także użycie rekwizytów, pod warunkiem, iż kompozytor zapewni je we własnym zakresie.

g) Próbki środków aktorskich wykonawcy utworów konkursowych – aktora Teatru Narodowego, Grzegorza Kwietnia, kompozytorzy mogą odnaleźć pod następującymi adresami:

Józef Ignacy Kraszewski
„Miód kasztelański”
Adaptacja i reżyseria: Henryk Rozen
Grzegorz Kwiecień –Rotmistrz Kaniowa
Jacek Beller –Grześ
Teatr Polskiego Radia, I 2008
http://wieclama23.wrzuta.pl/audio/1AD9ZtzegVM/kraszewski_miod_kasztelanski_zkp

Aleksander Fredro
„Śluby panieńskie”
Adaptacja i reżyseria: Henryk Rozen
Grzegorz Kwiecień –Gustaw
Henryk Talar –Radost
Teatr Polskiego Radia, X 2008
http://wieclama23.wrzuta.pl/audio/1J792Jem7D0/fredro_sluby_panienskie_zkp

Aleksander Fredro
„Rewolwer”
reż. Henryk Rozen
Henryk Talar –Baron
Marcin Troński -Barbi
Grzegorz Kwiecień –Cesare Negri
Teatr Polskiego Radia (Złota Kolekcja Teatru Polskiego Radia), III 2008
http://wieclama23.wrzuta.pl/audio/9gSMgkxCrOS/fredro_rewolwer_zkp


h) Uczestnikom Konkursu przysługuje prawo do konsultacji z wykonawcą koncertu, aktorem Grzegorzem Kwietniem, tel. 0-600-408-763, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. .

4. Czas trwania utworu nie powinien przekroczyć 15 minut.

5. W Konkursie mogą brać udział jedynie utwory dotychczas nie wykonywane podczas publicznych prezentacji (nie licząc przesłuchań uczelnianych). Każdy kompozytor może przedstawić 1 utwór.

6. Organizatorzy przewidują w Konkursie 3 nagrody oraz 3 wyróżnienia:

- I nagroda: 1000 zł
II nagroda: karnet uprawniający do bezpłatnego wejścia na „Warszawską Jesień 2010”
III nagroda: wybór partytur ze zbiorów PWM i POLMIC

- 3 równorzędne wyróżnienia w postaci nowości książkowych z zakresu muzykologii i teorii muzyki wydawnictw PWM, Musica Iagellonica i Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina.

Organizatorzy deklarują wykonanie nagrodzonych utworów w ramach I Koncertu KM ZKP towarzyszącego 53. Międzynarodowemu Festiwalowi Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień 2010”.

7. Nagrodzone i wyróżnione kompozycje wybierze jury w składzie: 2 kompozytorów, muzyk, muzykolog, reżyser teatralny, rekrutujące się ze środowiska nie związanego z Kołem Młodych ZKP.

8. Termin nadsyłania utworów upływa w dn. 3 IV 2010 (decyduje data stempla pocztowego).

9. Partytura musi być nadesłana anonimowo i oznaczona godłem. Do partytury należy dołączyć zamkniętą kopertę oznaczoną tym samym godłem, zawierającą następujące informacje: imię, nazwisko, datę urodzenia, adres kompozytora, numer telefonu, e-mail, krótki życiorys, datę powstania kompozycji, komentarz do utworu, opis techniczny realizacji oraz własnoręcznie podpisane oświadczenie, w którym uczestnik konkursu w przypadku nagrodzenia i wykonania jego utworu na Koncercie Koła Młodych podczas „Warszawskiej Jesieni 2010” zrzeka się tantiem od tegoż wykonania i zgadza się na nieodpłatne nagranie oraz ewentualną emisję radiową i internetową.


10. Zgłoszenia należy przesyłać na adres:

Związek Kompozytorów Polskich
"Konkurs Kompozytorski Koła Młodych"
Rynek Starego Miasta 27,
00-272 Warszawa

11. Posiedzenie jury odbędzie się na początku kwietnia 2010 roku. W przypadku małej liczby zgłoszeń na Konkurs jury podejmie decyzję o rozpisaniu kolejnej tury Konkursu, z terminem nadsyłania utworów do 31 V 2010, w której wezmą udział jedynie kompozycje stworzone dla tej tury. W przypadku niewypełnienia ilości przewidywanych zgłoszeń jury zastrzega sobie prawo odstąpienia od przyznania nagród i zmianę obsady I Koncertu KM ZKP towarzyszącego 53. „Warszawskiej Jesieni”.

12. Wyniki Konkursu zostaną ogłoszone w kwietniu 2010 (w przypadku II tury Konkursu w czerwcu 2010) i opublikowane na
stronie internetowej Koła Młodych ZKP: www.kolomlodych.zkp.org.pl.

12. Przystąpienie do konkursu jest równoznaczne z akceptacją niniejszego Regulaminu.

13. Kompozycje nie spełniające wymogów Regulaminu nie zostaną dopuszczone do konkursu.

14. Nadesłane partytury będą zwracane jedynie na wyraźne życzenie uczestnika konkursu.

Warszawa, 14 XII 2009

Zarząd Koła Młodych ZKP:

Dariusz Przybylski – Przewodniczący
Mateusz Ryczek – Wiceprzewodniczący
Marcin Tomasz Łopacki – Sekretarz
Michał Dobrzyński, Barbara Kaszuba,
Michał Klubiński, Rafał Zapała – Członkowie Zarządu