ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

Nagrody w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej za 2023 rok już przyznane!

Prezydium Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich, na posiedzeniu w dniu 31 maja 2023, przyznało tegoroczną Nagrodę Honorową Związku Kompozytorów Polskich  za zasługi w dziele promocji polskiej muzyki współczesnej

Tomaszowi Koniecznemu za promocję polskiej pieśni, w szczególności utworów Romualda Twardowskiego, Henryka Czyża i Aleksandra Nowaka. Wybitny śpiewak, występując na najważniejszych scenach operowych świata, nie zapomina o polskim repertuarze, nadając mu swoimi interpretacjami nowe życie.

Zespołowi KWARTLUDIUM za 20-letnią konsekwentną promocję najnowszej muzyki polskiej i światowej, udokumentowaną kilkudziesięcioma prawykonaniami w kraju i za granicą

Uroczystość wręczenia Nagrody zaplanowana jest podczas 66. Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” 20 września br.

 

TOMASZ KONIECZNY, basbaryton, urodził się 10.01.1972 w Łodzi.
Ukończył wydział aktorski w Państwowej Wyższej Szkole Filmowej, Teatralnej i Telewizyjnej w Łodzi oraz klasę śpiewu solowego w warszawskiej Akademii Muzycznej i Hochschule für Musik w Dreźnie. Jako aktor zadebiutował w 1992 roku w filmie "Pierścionek z orłem w koronie" Andrzeja Wajdy, gdzie zagrał niewielką, ale symboliczną rolę Maćka Chełmickiego. W następnych latach pojawił się też na ekranie w "Nic śmiesznego" Marka Koterskiego czy w "Ogniem i mieczem" Jerzego Hoffmana oraz w epizodach kilku popularnych seriali telewizyjnych lat 90. ("Ekstradycja", "Matki, żony i kochanki", "Dom" - nowa seria). Występował w spektaklach Teatru Telewizji, m.in. w "Sąd nad Brzozowskim" według scenariusza i w reżyserii Grzegorza Królikiewicza, "Samobójstwo" wg Jarosława Iwaszkiewicza w reżyserii Jerzego Sztwiertni, "Słowik Warszawy" Jarosława Abramowa-Newerlego w reżyserii Ryszarda Bera czy "Tristan i Izolda" w reżyserii Krystyny Jandy) (rola Tristana). Próbował sił również jako reżyser - w 1996 roku w Teatrze Adekwatnym w Warszawie wystawił "Cyda" Pierra Corneille'a.

Na scenie operowej zadebiutował w 1997 roku jako Figaro w "Weselu Figara" Mozarta w Teatrze Wielkim w Poznaniu. Rok później zdobył II nagrodę na Międzynarodowym Konkursie Wokalnym im. Antonína Dvoŕaka w Karlowych Warach, co ostatecznie zadecydowało o jego przyszłości artystycznej. W styczniu 1999 roku wystąpił zaś w Operze Lipskiej (Kecal w "Sprzedanej narzeczonej" Bedřicha Smetany) i od tego występu rozpoczął się okres współpracy Tomasza Koniecznego z teatrami niemieckimi.

Sezon 1999-2000 spędził w Operze Lipskiej, gdzie zaśpiewał m.in. Monterone w "Rigoletcie" Giuseppe Verdiego oraz Redaktora w "Nosie" Dymitra Szostakowicza. Jesienią 2000 został solistą Teatru w Lubece, tam wzbogacił repertuar o kolejne partie (Procida w "Nieszporach sycylijskich" i Ramfisa w "Aidzie" Verdiego, Pandolfa w "Kopciuszku" Jules'a Masseneta, Orestesa w "Elektrze" Richarda Straussa). W sezonie 2002-2003 przeniósł się natomiast do Teatru w Mannheim, gdzie po raz pierwszy wystąpił w dramatach Richarda Wagnera (Król Marke w "Tristanie i Izoldzie", Amfortas w "Parsifalu", Wotan w "Pierścieniu Nibelunga"). Zaśpiewał też m.in. partię Sarastra w "Czarodziejskim flecie" oraz Osmina w "Uprowadzeniu w seraju" Mozarta, Pimena w "Borysie Godunowie" Musorgskiego oraz Jochanaana w "Salome" Straussa. Umacniającą się pozycję artystyczną Tomasza Koniecznego potwierdziły w tym okresie występy gościnne na scenach teatrów w St. Gallen, Halle oraz Chemnitz, a przede wszystkim w Operze w Stuttgarcie (Sarastro), Deutsche Oper w Düsseldorfie/Duisburgu (Wotan) i w Państwowej Operze Praskiej (Procida).

W 2006 został solistą Opery w Düsseldorfie, gdzie zaprezentował się w kolejnych ważnych wcieleniach scenicznych (Golaud w "Peleasie i Melizandzie" Claude'a Debussy'ego, Selim w "Turku we Włoszech" Gioachina Rossiniego czy Barak w "Kobiecie bez cienia" Straussa). Do swego dorobku dopisał też nowe kreacje wagnerowskie: Kurnewala w "Tristanie i Izoldzie" oraz tytułowego Holendra w "Holendrze Tułaczu". Dzięki nim zaczął też zdobywać międzynarodowe uznanie. Pierwszy tego dowód otrzymał w 2006 roku, gdy na Budapeszteńskich Dniach Wagnerowskich, organizowanych przez słynnego dyrygenta Adama Fischera, zaśpiewał Amfortasa w "Parsifalu". Rok później wystąpił w Budapeszcie jako Wotan w "Walkirii".

Obdarzony oryginalnym głosem o dużej rozpiętości skali, polski śpiewak jest zafascynowany dramatami Richarda Wagnera. W pracy nad nimi owocuje także jego doświadczenie aktorskie. Potrafi ożywić, dodać ekspresji statycznym bohaterom, którym Wagner przypisał długie monologi. Wagnerowskie postaci kreowane przez Koniecznego są żywe i pełnokrwiste, mają prawdziwie ludzkie cechy. Udowodniły to jego występy w partii Albericha w "Pierścieniu Nibelunga" w Semperoper w Dreźnie (2008), a przede wszystkim udział w nowej inscenizacji tej tetralogii w Staatsoper w Wiedniu pod dyrekcją Franza Welsera-Mösta (2009-2010).

Artysta zasłynął także jako wykonawca dzieł oratoryjnych oraz pieśni, występując między innymi pod batutami takich dyrygentów jak Kent Nagano w "Pasji wg Św. Mateusza" J.S. Bacha (Arie) w Sao Paulo i Rio de Janeiro w Brazylii w sierpniu 2006, Marek Janowski w "IX Symfonii" Beethovena w Berlinie w grudniu 2008, Daniele Gatti w "Requiem" Verdiego w Musikverein w Wiedniu, Krzysztof Penderecki w "Siedmiu Bramach Jerozolimy" jesienią 2009 oraz wiosną 2010 czy w "Pasji Łukaszowej" wiosną 2010 wraz z Sinfonią Varsovią. Do repertuaru Koniecznego należą pieśni Rachmaninowa, Straussa, Mahlera, Beethovena, Pendereckiego, Twardowskiego, Moniuszki, Schuberta czy Mussorgskiego.

W 2010 wystąpił jako Alberich w Deutsche Oper w Berlinie, jako Amfortas w "Parsifalu" w Operze w Duisburgu oraz jako Kurnewal w "Tristanie i Izoldzie" i Wędrowiec w "Siegfriedzie" podczas kolejnych Budapeszteńskich Dni Wagnera. W 2010 roku razem z BBC Symphony Orchestra, BBC Singers i BBC Symphony Chorus Tomasz Konieczny wziął udział w koncertowej prezentacji "Requiem" Romana Maciejewskiego w Katedrze Westminster w Londynie podczas sezonu kulturalnego Polska!Year w Wielkiej Brytanii.

W tym samym roku zadebiutował w Teatrze Narodowym w Pradze w "Opowieści Hoffmanna", a rok później w tym samym teatrze zaprezentował kolejną premierę, występując w roli Amfortasa w "Parsifalu" Wagnera. Również w 2011 Konieczny zadebiutował w paryskiej Operze Narodowej jako Biterolf w "Tannhäuserze". W 2012 roku wystąpił w Waszyngtonie jako Pizarro w koncertowym wykonaniu "Fidelia" pod dyrekcją muzyczną Christopha Eschenbacha, następnie podczas letniego Festiwalu Salzburger Festspiele jako Stolzius w "Żołnierzach" niemieckiego kompozytora Bernda Aloisa Zimmermanna, oraz jesienią w Teatrze Narodowym w Monachium po raz kolejny w roli Pizarra w operze "Fidelio". W 2013 roku ukazały się dwa nagrania "Pierścienia Nibelunga" Wagnera. W pierwszym z nich Konieczny wykonuje partię Wotana (dyrygent Marek Janowski, wyd. Pentatone Classics), w drugim nagraniu artysta śpiewa partię Alberyka (dyrygent Christian Thielemann, wyd. Deutsche Grammophon).

W 2014 debiutował w nowojorskiej Carnegie Hall jako Jochanaan w koncertowym wykonaniu "Salome" R. Straussa. Kolejny debiut miał miejsce jesienią 2015 roku – tym razem w Lyric Opera of Chicago w partii "Wozzecka". Również w 2015 Konieczny nagrał "Złoto Renu" pod dyrekcją sir Simone’a Rattle’a. W kolejnym roku śpiewak zadebiutował w mediolańskiej La Scali jako Komandor w "Don Giovannim" Mozarta oraz w Canadian Opera Company w Toronto jako Mandryka w "Arabelli" Straussa.

W 2017 Konieczny, wraz z pianistą Lechem Napierałą, nagrał cykl pieśni pod tytułem "Podróż Zimowa" z tekstami Stanisława Barańczaka do muzyki Schuberta (więcej informacji na temat projektu). Wyjątkowy album promowano między innymi koncertem na Festiwalu "Chopin i Jego Europa" w 2018 roku.

Rok 2018 przyniósł kolejne debiuty: w roli Wotana w "Walkirii" Wagnera w Teatrze Capitole w Tuluzie, w Nowym Teatrze Narodowym w Tokio w Czterech Wcieleniach Złego w "Opowieściach Hoffmanna", w roli Telramunda w "Lohengrinie" Wagnera podczas premiery otwierającej Festiwal w Bayreuth, w roli Ojca w koncertowym wykonaniu "Jasia i Małgosi" Humperdincka podczas Międzynarodowego Festiwalu w Edynburgu. 2019 to rok debiutu Tomasza Koniecznego na deskach nowojorskiej Metropolitan Opera w roli Albericha w "Złocie Renu" Wagnera.

Tomasz Konieczny jest laureatem Nagrody im. Arnolda Petersena przyznanej mu w 2004 roku za wybitne osiągnięcia artystyczne w Nationaltheater w Mannheim.

Od 2009 jego stałym miejscem artystycznej pracy jest Opera w Wiedniu, w której występuje w takich partiach, jak Jack Rance ("Dziewczyna z Dalekiego Zachodu"), Wotan ("Pierścień Nibelunga"), Amfortas ("Parsifal"), Holländer ("Latający Holender"), Scarpia ("Tosca"), Mandryka ("Arabella"), Jochanaan ("Salome").

3 maja 2017 roku austriacka Rada Ministrów przyznała mu honorowe obywatelstwo tego kraju. 16 stycznia 2019 na wniosek dyrekcji Wiener Staatsoper otrzymał najwyższe przyznawane w niemieckojęzycznym środowisku operowym odznaczenie zawodowe – tytuł "Österreichischer Kammersänger".

ZESPÓŁ KWARTLUDIUM powstał w 2002 roku, współtworzą go Dagna Sadkowska (skrzypce), Piotr Nowicki (fortepian), Michał Górczyński (klarnet, karnet basowy), Paweł Nowicki (instrumenty perkusyjne). Zespół od początku swojej działalności skupia się na wykonywaniu muzyki najnowszej, stworzonej specjalnie na ten unikalny skład instrumentalny. Kwartludium w swoim dorobku artystycznym posiada kilkadziesiąt prawykonań polskich i światowych. Istotne miejsce w działalności zespołu zajmuje również współczesna muzyka improwizowana. Kwartludium w swoim repertuarze posiada kompozycje graficzne i intuitywne najwybitniejszych przedstawicieli muzyki najnowszej, jak również liczne autorskie projekty muzyczne.

Zespół występował w Stanach Zjednoczonych, Australii, Chinach, Korei Pd., Wielkiej Brytanii, Włoszech, Portugalii, Belgii, Holandii, Niemczech, Danii, Szwecji, Finlandii, Norwegii, Litwie, Łotwie, Czechach, Słowacji, Ukrainie, Gruzji, Rosji i Turcji. Muzycy koncertowali m.in. na Festiwalu Warszawska Jesień, Unsound w Nowym Jorku, Beijing Modern Festival, Daegu Contemporary Music Festival, Ensemble Europa w Kolonii, Musica Viva w Lizbonie, Klang w Kopenhadze, Loop Festival w Brukseli, Nuove Musiche Festival w Palermo, Kontrasty we Lwowie, na Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej Kody w Lublinie, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Musica Polonica Nova we Wrocławiu, Musica Moderna w Łodzi, Sacrum Profanum i Audio-Art w Krakowie, Ad Libitum w Warszawie, Festiwalu Dni Muzyki Nowej w Gdańsku.

Muzycy występowali w roli solistów z Polską Orkiestrą Radiową, Narodową Orkiestrą Symfoniczną Polskiego Radia w Katowicach, NFM Leopoldinum we Wrocławiu oraz Berg Orchestra w Pradze. Kwartludium posiada w swoim dorobku artystycznym liczne nagrania płytowe zrealizowane dla takich wydawnictw fonograficznych jak m.in. DUX, Touch i Requiem Records. W 2009 roku zespół wziął udział w prestiżowym europejskim projekcie „Re:New Music” propagującym wyróżnionych kompozytorów europejskich. W 2012 roku muzyków ponownie zaproszono do kolejnej edycji programu pod nazwą New Music: New Audiences, w ramach kontynuacji projektu Re: New Music.

W 2007 roku zespół Kwartludium został laureatem Programu Stypendialnego Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. W 2022 roku muzycy uhonorowani zostali nagrodą Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego z okazji jubileuszu 20-lecia działalności artystycznej.