ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

PREZES HONOROWY KRZYSZTOF PENDERECKI

Konkurs im. Ks. Prof. Hieronima Feichta

Decyzją Walnego Zebrania Muzykologów w 1999 roku zainicjowano Konkurs ZKP o Nagrodę im. Księdza Profesora Hieronima Feichta. Głównym inicjatorem Nagrody był Profesor Mirosław Perz z gronem uczniów i przyjaciół Księdza Profesora Feichta z Instytutu Muzykologii UW.

Sekcja Muzykologów ZKP ogłasza konkurs na prace naukowe z dziedziny muzykologii o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta.

Jury Konkursu w kadencji 2015–2017: Paweł Gancarczyk - przewodniczący, Beata Bolesławska-Lewandowska, Katarzyna Dadak-Kozicka, Agnieszka Leszczyńska,  Remigiusz Pośpiech, Zbigniew Skowron i Małgorzata Woźna-Stankiewicz.

Regulamin

Regulamin Konkursu Związku Kompozytorów Polskich o Nagrodę im. Ks. Prof. Hieronima Feichta

  1. W corocznym Konkursie mogą brać udział muzykolodzy i teoretycy muzyki, którzy w dniu zgłoszenia pracy nie ukończyli 40 lat.
  2. Celem Nagrody jest promocja osiągnięć naukowych muzykologów i teoretyków muzyki ze wszystkich ośrodków w Polsce (nie muszą być oni członkami ZKP), zachęta do podejmowania badań muzykologicznych, integracja środowiska oraz utrwalenie tradycji badawczej związanej z postacią Ks. Prof. Hieronima Feichta.
  3. Do udziału w Konkursie dopuszcza się prace muzykologiczne na dowolny temat, opublikowane w Polsce w roku zgłoszenia do Nagrody lub w ciągu dwóch lat kalendarzowych poprzedzających to zgłoszenie. Uwzględniane też są prace niewydane (magisterskie lub doktorskie) lub opublikowane za granicą. W przypadku prac niewydanych za datę publikacji uznaje się datę obrony pracy.
  4. Prace na Konkurs mogą zgłaszać sami autorzy, ich opiekunowie naukowi, a także wszyscy członkowie ZKP kierując je na adres Sekcji Muzykologów ZKP do końca października. Zgłoszenie zawiera dane adresowe i datę urodzenia autora oraz jeden egzemplarz pracy. W przypadku prac niewydanych załącza się jej kopię na nośniku danych. Po zakończeniu Konkursu prace przekazywane są do Biblioteki ZKP, o ile ich autorzy nie zadecydują inaczej.
  5. Nagrody przyznaje – wybierane podczas Walnego Zebrania Sekcji Muzykologów ZKP – jury złożone z 5–7 osób reprezentujących różne specjalności muzykologiczne. W jego skład wchodzi co najmniej jeden reprezentant Instytutu Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego (inicjatora nagrody) oraz przewodniczący Zarządu Sekcji Muzykologów ZKP.
  6. Jury wyłania ze swojego grona przewodniczącego, który kieruje jego pracami oraz zdaje sprawozdanie podczas Walnego Zebrania Sekcji Muzykologów ZKP. Werdykt Jury zapada zwykłą większością głosów, nie później niż do końca marca roku następnego. Jury może nie przyznać Nagrody. Jury może przyznawać wyróżnienia.
  7. Nagrody (i wyróżnienia) wręczane są podczas dorocznych Konferencji Muzykologicznych ZKP w formie dyplomu. O przyznaniu kwoty pieniężnej decyduje przewodniczący Zarządu Sekcji Muzykologów ZKP – w porozumieniu z Zarządem i przewodniczącym jury ‒ stosownie do posiadanych środków.

Regulamin zatwierdzony na Walnym Zebraniu Sekcji Muzykologów ZKP w dn. 28 V 2017 roku.

Laureaci

Laureaci Nagrody im. Ks. Prof. Hieronima Feichta

(2000)
  • Ks. Robert Bernagiewicz Recepcja tradycji neumatycznych w notacji Graduału Wiślickiego w Swietle neum liquescentes, Ząbki 1999
  • Maciej Jabłoński Muzyka jako znak
(2001)
  • Arleta Nawrocka-Wysocka Śpiewy protestanckie na Mazurach
  • Paweł Gancarczyk "Muzyka scripto". Kodeksy menzuralne II połowy XV wieku na wschodzie Europy Łacińskiej, Warszawa 2001
(2002)
  • Iwona Lindstedt Dodekafonia i serializm w twórczości kompozytorów polskich XX wieku, Lublin 2001
  • Piotr Wilk Sonata na skrzypce solo w siedemnastowiecznych Włoszech, Kraków 2000
(2003) nagrody nie przyznano
(2004)
  • Tomasz Jeż Madrygały w Europie północno-wschodniej
  • Agnieszka Chwiłek Cykle fortepianowe Roberta Schumanna. Estetyczna idea jedności i jej techniczna realizacja
  • Filip Berkowicz Technika transkrypcji Adama Jarzębskiego na przykładzie utworów o ustalonym pierwowzorze wokalnym
(2005)
  • Grzegorz Zieziula Nurt kosmopolityczny w polskiej twórczości operowej II połowy XIX wieku
  • Alina Mądry Karl Filip Emanuel Bach: estetyka-stylistyka-dzieło, Poznań 2003
  • Renata Skupin Poetyka muzyki orkiestrowej Giacinto Scelsiego
(2006) nagrody nie przyznano
(2007)
  • Magdalena Walter-Mazur  Motet madrygałowy w protestanckich Niemczech I-ej połowy XVII wieku
  • Tomasz Nowak Tradycje muzyczne społeczności polskiej na Wileńszczyźnie
(2008)
  • Katarzyna Naliwajek  Twórczość K. Regameya w świetle jego idei estetycznych
  • Agnieszka Draus Cykl sceniczny "Licht" Karlheinza Stockhausena. Muzyczny teatr świata
  • Piotr Podlipniak Uniwersalia muzyczne – wyróżnienie
(2009) nagrody nie przyznano
(2010)
  • Katarzyna Korpanty  „Praecepta der Musikalischen Composition” J G Walthera w świetle niemieckiej nauki kompozycji epoki baroku
  • Wojciech Kałamarz  Muzyka u Misjonarzy. Wkład Zgromadzenia Księży Misjonarzy św Wincentego a Paulo w kulturę muzyczną Polski
  • Remata Borowiecka Sekwencja „Stabat Mater” w twórczości kompozytorów włoskich XVIII. Od słowa do muzycznej interpretacji – wyróżnienie
(2011)
  • Izabela Bogdan  Ceremonie ślubne i renesansowa muzyka weselna w Królewcu w latach 1585-1645
  • Ewa Schreiber  Wyobraźnia metaforyczna i jej przejawy w myśli o muzyce i twórczości kompozytorskiej. Koncepcje Pierre'a Schaeffera, Raymonda Murraya Schafera i Geralda Griseya
  • Marcin Trzęsiok  Pieśni drzemią w każdej rzeczy. Muzyka i estetyka wczesnego romantyzmu niemieckiego
(2012)
  • Agnieszka Drożdżewska  Życie muzyczne na Uniwersytecie Wrocławskim w XIX i I połowie XX wieku. Edukacja muzyczna – działalność naukowa – ruch koncertowy (wyd. Wrocław 2012 Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego)
  • Maciej Jochymczyk  Twórczość religijna o. Amanda Ivanschiza OSPEE (Instytut Muzykologii UJ, Kraków 2012)
  • Aneta Markuszewska Festa i muzyka na dworze Marii Kazimiery Sobieskiej w Rzymie (wyd. Warszawa 2012 Muzeum Pałac w Wilanowie)
(2013)

 

  • Marek Nahajowski Sonaty fletowe Johanna Joachima Quantza. Między teorią a praktyką (wyd. Łódź 2013)
  • Małgorzata Pawłowska Mit Romea i Julii w muzce w perspektywie narratologicznej (maszynopis, Kraków 2012) - wyróżnienie
  • Sławomir Wieczorek Socrealistyczny dyskurs o muzyce w Polsce w latach 1948-1955 (maszynopis, Wrocław, 2013) – wyróżnienie
(2014)
  • Małgorzata Gamrat  Muzyka fortepianowa Franza Liszta z lat 1835-1855 w kontekście idei ‘correspondance des arts’ (Warszawa 2014)
  • Natalia Szwab Między tradycją a awangardą. Muzyka Pawła Szymańskiego (maszynopis, Kraków 2013)
(2015)
  • Julia Gołębiowska Kwartet smyczkowy w muzyce polskiej XIX wieku (maszynopis)
  • Małgorzata Grajter Relacje słowno-muzyczne w twórczości Ludwiga van Beethovena  (wyd. Akademia Muzyczna im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów, Łódź 2015)
  • Marcin Strzelecki Relacje pomiędzy harmoniką a brzmieniem w muzyce XX wieku (maszynopis) - wyróżnienie
(2016)
  • Silvia Bruni Recepcja twórczości i postaci Fryderyka Chopina we Włoszech po drugiej wojnie światowej, Instytut Muzykologii UJ, Kraków 2015 (maszynopis);
  • Andrzej Mądro Muzyka a nowe media, Akademia Muzyczna w Krakowie, 2014 (maszynopis).