ZKP
ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH
Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, mail: zkp@zkp.org.pl

W dniach 13-15 listopada 2025 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się 54. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka, pamięć, historia”

Komitet organizacyjno-programowy

Aleksandra Bilińska-Słomkowska
Beata Bolesławska-Lewandowska
Marta Dziewanowska-Pachowska
Iwona Lindstedt
Temina Cadi Sulumuna – sekretarz konferencji
Katarzyna Szymańska-Stułka
Sławomira Żerańska-Kominek

Współpraca
Wiktoria Antonczyk
Tomasz Jagłowski
Leszek Lorent
Iwona Świdnicka

Organizatorzy

Związek Kompozytorów Polskich  ZKP100 logo czarne gs
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina UMFC logo.jpg małe

Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki
w ramach Programu Doskonała nauka II doskonała Nauka II logo

Mecenasem Konkursu im. Księdza Prof. Hieronima Feichta jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS  zaiks logo claim blue rgb 500px

Dzień 1: czwartek, 13 listopada

10.00-10.45

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Uroczyste Otwarcie Konferencji
Wystąpienie Prorektora UMFC ds. Nauki, dr. hab. Ignacego Zalewskiego, prof. UMFC
Wystąpienie Prezes ZKP, dr hab. Beaty Bolesławskiej-Lewandowskiej, prof. IS PAN
Wystąpienie Koordynatora Uroczystości Jubileuszowych 100-lecia ZKP, dr. Mieczysława Kominka

Wręczenie nagród Konkursu im. Ks. Prof. Hieronima Feichta: prof. dr hab. Iwona Lindstedt – Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP
Wręczenie medali Gloria Artis: dr hab. Beata Bolesławska-Lewandowska, prof. IS PAN – Prezes ZKP

10.45-11.00

PRZERWA KAWOWA

11.00-11.45

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Wykład plenarny

Prof. Stephen Downes (Royal Holloway, University of London)

“Szymanowski” in 1925: Listening for histories and identities in the Mazurka Op. 50 no. 1

Prowadzenie: Katarzyna Szymańska-Stułka

11.45-12.00

dyskusja

 

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego

 

Sesja 1A

Prowadzenie: Marcin Trzęsiok

Sesja 1B

Prowadzenie: Rafał Ciesielski

12.00-12.20

Agnieszka Draus

Pamięć jako narzędzie aktualizacji historii. Przypadek Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej

Barbara Literska

Suita filmowa w twórczości Tadeusza Bairda: „Faktury” / „Szorstka twórczość”

12.20-12.40

Krzysztof Bilica

Pamięci muzyki

Agnieszka Chwiłek

„Przed okiem moim roztoczyła się w pełnym blasku przeszłość Polski”. Krakowiaki Zygmunta Noskowskiego jako opowieść o historii

12.40-13.00

Teresa Malecka

Pamięć i historia w muzyce kompozytorów „pokolenia 33”

Kinga Fink

Muzyczna spuścizna czasu wojny: ocalałe dzieła Lecha Bursy

13.00-13.10

dyskusja

dyskusja

13.10-14.30

PRZERWA OBIADOWA

 

Sesja 2A

Prowadzenie: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

Sesja 2B

Prowadzenie: Marta Szoka

14.30-14.50

Jolanta Bujas-Poniatowska

Jak pamięta jeden z proboszczów – o muzyce religijnej I poł. XIX wieku na podstawie listu opublikowanego w „Pamiętniku Muzycznym i Teatralnym”

Violetta Przech

Inspiracje sztukami plastycznymi w twórczości Bettiny Skrzypczak. W stronę transmedializacji

14.50-15.10

Marta Dziewanowska-Pachowska

Obrazy przeszłości i ślady pamięci w praktyce kompozytorskiej Krzysztofa Knittla

Małgorzata Sułek

Witold Lutosławski w kręgu przyjaciół i współpracowników. Z badań dokumentów epistolarnych związanych z kompozytorem

15.10-15.30

Aleksandra Bilińska-Słomkowska

Pamięć gatunku a wyzwania współczesności. Wzory kobiecości w dziełach polimedialnych

kompozytorek polskich XX i XXI wieku

Joanna Schiller-Rydzewska

Gdańska kultura muzyczna I poł. XX wieku w dokumentach życia społecznego

15.30-15.40

dyskusja

dyskusja

15.40-15.50

PRZERWA KAWOWA

 

Sesja 3A

Prowadzenie: Violetta Przech

Sesja 3B

Prowadzenie: Agnieszka Draus

15.50-16.10

Tomasz Nowak

Pamięć utraconej przestrzeni dźwiękowej w narracjach wspomnieniowych członków badanych społeczności – przykład pamiętników łemkowskich

Anna Nowak

Przemiany stylu kompozytorskiego jako perspektywa badania twórczości muzycznej Hanny Kulenty

16.10-16.30

Krzysztof Rottermund

Muzyka, pamięć i historia w biografistyce z perspektywy regionalnej. Znaczenie dla badań muzykologicznych na przykładzie Kalisza

Ewa Nidecka

Minimalistyczne tendencje w utworach fortepianowych Andrzeja Nikodemowicza

16.30-16.40

dyskusja

dyskusja

16.40-17.40

Panel 1:
Muzyka polska i litewska w perspektywie globalnej: migracja, tożsamości diasporyczne i ojczyzna – prezentacja projektu badawczego Daina 3 (Projekt nr rej. 2024/52/L/HS2/00067 DAINA, Narodowe Centrum Nauki)

Uczestnicy: Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Iwona Lindstedt, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska

Panel 2:
O relacjach w badaniach terenowych w świetle korespondencji, dzienników zbieraczy, fotografii, filmów i z perspektywy pamięci

Uczestnicy: Weronika Grozdew-Kołacińska, Ewelina Grygier, Remigiusz Mazur-Hanaj, Łukasz Smoluch, Maria Szymańska-Ilnata

19.00

FESTIWAL100-LECIA ZKP

Koncert Oddziału Katowickiego ZKP

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59

Bartłomiej Duś – saksofon
Krzysztof Gawlas, Stanisław Bromboszcz – projekcja dźwięku
Orkiestra Muzyki Nowej
Szymon Bywalec – dyrygent

Bolesław Szabelski – Aforyzmy na zespół kameralny (1962)
Henryk Mikołaj Górecki – Muzyczka 4 "Koncert puzonowy" na puzon, klarnet, wiolonczelę i fortepian (1970)
Aleksander Lasoń – O, przyspieszenie światła, Muzyka kameralna nr 7 na orkiestrę kameralną (2025)**

Aleksander Nowak – Niebo w Niedabylu na saksofon sopranowy i orkiestrę kameralną (2015)

-- przerwa --
Krzysztof Gawlas – Hō-ō na orkiestrę kameralną i warstwę elektroakustyczną (2014) 
Eugeniusz Knapik – Tak jak na brzegu morza na zespół instrumentalny i taśmę (1977)

** prawykonanie

 

Dzień 2: piątek, 14 listopada

10.00-10.45

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Wykład plenarny

Prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego)

Pośmiertne życie Beethovena. O kilku jego epizodach w sztukach wizualnych

Prowadzenie: Sławomira Żerańska-Kominek

10.45-11.00

dyskusja

 

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego

 

Sesja 4A

Prowadzenie: Teresa Malecka

Sesja 4B

Prowadzenie: Marta Dziewanowska-Pachowska

11.00-11.20

Olena Berehova

Metamorfoza Mnemosyne: muzyka współczesna jako narzędzie transmisji pamięci kulturowej

Szymon Borys

Epigonizm à la russe. „Wieczna przeszłość” muzyki rosyjskiej

11.20-11.40

Temina Cadi Sulumuna

Paryż w latach 1828–1848 wzorcową „izbą pamięci” Ludwiga van Beethovena?

Jacek Szerszenowicz

Konserwacja pamięci: baśń, mit i historia w twórczości Potężnej Gromadki

11.40-12.00

Jakub Chachulski

Aktualne nurty badań nad repertuarem muzycznego klasycyzmu a tradycyjne paradygmaty historii muzyki

Wiktoria Antonczyk

Białe plamy w polskiej współczesnej muzycznej historiografii: muzycy II Rzeczypospolitej ewakuowani na Wschód

12.00-12.15

dyskusja

dyskusja

12.15-12.30

PRZERWA KAWOWA

 

Sesja 5A

Prowadzenie: Joanna Schiller-Rydzewska                             

Sesja 5B

Prowadzenie: Małgorzata Janicka-Słysz

12.30-12.50

Karolina Wahl

Idea koncertów salonowych w XXI wieku – relikt przeszłości czy szansa na nowe możliwości?

Ryszard Daniel Golianek

Romantyzm, neoromantyzm, realizm, nacjonalizm. O kłopotach historyków muzyki (drugiej połowy) XIX wieku

12.50-13.10

Agnieszka Zdrojek-Suchodolska

Dialogi z tradycją w twórczości kompozytorów poznańskich

Marta Szoka

Awangarda, modernizm, ponowoczesność – albo o „rozpaczy semantyka” uwikłanego w nauczanie historii muzyki XX wieku

13.10-13.30

Izabela Zymer

„Uczcijmy Bacha, zapewniając pokój jego pokojowego dziełu” – Bach i socjalizm, hołd i propaganda. O lipskich obchodach 200. rocznicy śmierci Jana Sebastiana Bacha (lipiec 1950)

Tomasz Kienik

Akademicka dydaktyka historii muzyki – problemy, metody, wyzwania

13.30-13.45

dyskusja

dyskusja

13.45-14.45

PRZERWA OBIADOWA

 

Sesja 6A

Prowadzenie: Violetta Kostka                                        

Sesja 6B

Prowadzenie: Anna Nowak

14.45-15.05

Małgorzata Lisecka

„Si sonores, si musicales”: mit oświeconego Orientu w muzycznej Encyclopédie méthodique (1791–1818)

Małgorzata Janicka-Słysz

Formy pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce kompozytorów ze „szkoły” krakowskiej drugiej połowy XX wieku i pierwszych dekad wieku XXI

15.05-15.25

Sławomira Żerańska-Kominek

Pisanie historii muzyki niezapisanej. Traktat Ali Czangiego (XVII w.)

Rafał Ciesielski

Jazzowa historia muzyki polskiej

15.25-15.45

Natalia Szwab

Inspiracje myślą i kulturą Wschodu w muzyce Marcela Chyrzyńskiego

Michał Klubiński

Milczenie i służba kompozytora jako wymiary alternatywnej historii muzyki. Pseudo-Dionizy Areopagita – Jacques Maritain – Igor Strawiński – Zygmunt Mycielski

15.45-16.00

dyskusja

dyskusja

16.00-16.15

PRZERWA KAWOWA

 

Sesja 7A

Prowadzenie: Agnieszka Leszczyńska                                  

Sesja 7B

Prowadzenie: Aleksandra Bilińska-Słomkowska

16.15-16.35

Dominika Grabiec

Rękopisy liturgiczne polskich dominikanek

Jerzy Fryderyk Wojciechowski

Aluzyjność polityczna fraszek Stanisława Jerzego Leca jako źródło inspiracji dla Krzysztofa Meyera

16.35-16.55

Stanisław Twardowski

Intawolacje kontrafaktur w repertuarze tabulatury pelplińskiej na przykładzie Il primo libro di Moretti a cinque voci Orfea Vecchiego

Ewelina Grygier

Nieznane rękopisy i druki muzyczne na flecik polski

16.55-17.10

dyskusja

dyskusja

19.30

FESTIWAL 100-LECIA ZKP

Koncert specjalny – Finał Festiwalu
Stulecie Związku Kompozytorów Polskich i Osiemdziesięciolecie Polskiego Wydawnictwa Muzycznego

Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa, ul. Jasna 5

Rafał Bartmiński – tenor
Chór i Orkiestra Filharmonii Narodowej
Antoni Wit – dyrygent

Krzysztof Penderecki – Przebudzenie Jakuba na orkiestrę symfoniczną (1974)
Karol Szymanowski – III Symfonia „Pieśń o nocy” op. 27 (1914-1916)

--przerwa--

Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (1950-1954)

 

 

Dzień 3: sobota, 15 listopada

 

Audytorium im. Karola Szymanowskiego

Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego

 

Sesja 8A

Prowadzenie: Kinga Fink

Sesja 8B

Prowadzenie: Maria Wilczek-Krupa

10.00-10.20

Iwona Grodź

Polski film dokumentalny o muzyce. Casus filmów Andrzeja Wasylewskiego (perspektywa historyczno-dydaktyczna)

Anna Gruszczyńska-Ziółkowska

Kto wymyślił gwizdek i po co?

10.20-10.40

Remigiusz Pośpiech

Liturgia chrześcijańska jako integralne źródło sztuki muzycznej

Katarzyna Babulewicz

Muzyka przeszłości w animowanych ekranizacjach dzieł klasyków literatury (i ich parafrazach) zrealizowanych w ZSRR w latach 1935–1952

10.40-11.00

Aleksandra Patalas

Jak powstawał mit Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego

Silvia Bruni

Okoliczności wydania Studium symfonicznego Uga Bassaniego w Szkole fortepianowej Leberta i Starka: źródła archiwalne

11.00-11.15

dyskusja

dyskusja

11.15-11.30

PRZERWA KAWOWA

 

Sesja 9A

Prowadzenie: Remigiusz Pośpiech

Sesja 9B

Prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek

11.30-11.50

Agnieszka Leszczyńska

Jak Kasper Cichocki mógł wpłynąć na polską historiografię muzyczną? Spojrzenie po latach na szesnastowieczne księgi głosowe z Sandomierza

Violetta Kostka

Historia emocji w muzyce Zachodu według Michaela Spitzera

11.50-12.10

Maria Wilczek-Krupa

Jak pachnie strach? Rzecz o Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa

Mateusz Pieróg

Struktura muzyczna jako narzędzie komunikowania w operze-oratorium radiowym Odys płaczący Tadeusza Szeligowskiego

12.10-12.30

Michał Piekarski

Absolwenci z ziem polskich w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wiedeńskiego 1898-1938

Ewa Rzanna-Szczepaniak

Soggetto Floriana Dąbrowskiego: muzyka jako „odbicie” przeżyć własnych

12.30-12.50

Katarzyna Szymańska-Stułka

„Przekraczanie granic” i muzyka „dziś” – kilka refleksji według Ecrits sur la Musique Kaiji Saariaho

Adam Porębski

„Jestem demiurgiem… czy tylko aktorem?" O trudnej sztuce mówienia prawdy na przykładzie własnego utworu „Muzyka jednorazowa" na trąbkę, akordeon, wiolonczelę i elektronikę

12.50-13.00

Tomasz Barszcz

Muzyka Ludomira Różyckiego do Fausta (komunikat)

 

13.00-13.15

dyskusja

dyskusja

13.15-13.30

Audytorium im. K. Szymanowskiego

Zakończenie, podsumowanie – Iwona Lindstedt