W dniach 13-15 listopada 2025 w Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina odbędzie się 54. Konferencja Muzykologiczna ZKP „Muzyka, pamięć, historia”
Komitet organizacyjno-programowy
Aleksandra Bilińska-Słomkowska
Beata Bolesławska-Lewandowska
Marta Dziewanowska-Pachowska
Iwona Lindstedt
Temina Cadi Sulumuna – sekretarz konferencji
Katarzyna Szymańska-Stułka
Sławomira Żerańska-Kominek
Współpraca
Wiktoria Antonczyk
Tomasz Jagłowski
Leszek Lorent
Iwona Świdnicka
Organizatorzy
Związek Kompozytorów Polskich ![]()
Uniwersytet Muzyczny Fryderyka Chopina ![]()
Projekt dofinansowany ze środków budżetu państwa, przyznanych przez Ministra Nauki
w ramach Programu Doskonała nauka II 
Mecenasem Konkursu im. Księdza Prof. Hieronima Feichta jest Stowarzyszenie Autorów ZAIKS ![]()
|
Dzień 1: czwartek, 13 listopada |
||
|
10.00-10.45 |
Audytorium im. K. Szymanowskiego Uroczyste Otwarcie Konferencji Wręczenie nagród Konkursu im. Ks. Prof. Hieronima Feichta: prof. dr hab. Iwona Lindstedt – Przewodnicząca Sekcji Muzykologów ZKP |
|
|
10.45-11.00 |
PRZERWA KAWOWA |
|
|
11.00-11.45 |
Audytorium im. K. Szymanowskiego Wykład plenarny Prof. Stephen Downes (Royal Holloway, University of London) “Szymanowski” in 1925: Listening for histories and identities in the Mazurka Op. 50 no. 1 Prowadzenie: Katarzyna Szymańska-Stułka |
|
|
11.45-12.00 |
dyskusja |
|
|
|
Audytorium im. K. Szymanowskiego |
Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego |
|
|
Sesja 1A Prowadzenie: Marcin Trzęsiok |
Sesja 1B Prowadzenie: Rafał Ciesielski |
|
12.00-12.20 |
Agnieszka Draus Pamięć jako narzędzie aktualizacji historii. Przypadek Krakowskiej Szkoły Kompozytorskiej |
Barbara Literska Suita filmowa w twórczości Tadeusza Bairda: „Faktury” / „Szorstka twórczość” |
|
12.20-12.40 |
Krzysztof Bilica Pamięci muzyki |
Agnieszka Chwiłek „Przed okiem moim roztoczyła się w pełnym blasku przeszłość Polski”. Krakowiaki Zygmunta Noskowskiego jako opowieść o historii |
|
12.40-13.00 |
Teresa Malecka Pamięć i historia w muzyce kompozytorów „pokolenia 33” |
Kinga Fink Muzyczna spuścizna czasu wojny: ocalałe dzieła Lecha Bursy |
|
13.00-13.10 |
dyskusja |
dyskusja |
|
13.10-14.30 |
PRZERWA OBIADOWA |
|
|
Sesja 2A Prowadzenie: Barbara Mielcarek-Krzyżanowska |
Sesja 2B Prowadzenie: Marta Szoka |
|
|
14.30-14.50 |
Jolanta Bujas-Poniatowska Jak pamięta jeden z proboszczów – o muzyce religijnej I poł. XIX wieku na podstawie listu opublikowanego w „Pamiętniku Muzycznym i Teatralnym” |
Violetta Przech Inspiracje sztukami plastycznymi w twórczości Bettiny Skrzypczak. W stronę transmedializacji |
|
14.50-15.10 |
Marta Dziewanowska-Pachowska Obrazy przeszłości i ślady pamięci w praktyce kompozytorskiej Krzysztofa Knittla |
Małgorzata Sułek Witold Lutosławski w kręgu przyjaciół i współpracowników. Z badań dokumentów epistolarnych związanych z kompozytorem |
|
15.10-15.30 |
Aleksandra Bilińska-Słomkowska Pamięć gatunku a wyzwania współczesności. Wzory kobiecości w dziełach polimedialnych kompozytorek polskich XX i XXI wieku |
Joanna Schiller-Rydzewska Gdańska kultura muzyczna I poł. XX wieku w dokumentach życia społecznego |
|
15.30-15.40 |
dyskusja |
dyskusja |
|
15.40-15.50 |
PRZERWA KAWOWA |
|
|
Sesja 3A Prowadzenie: Violetta Przech |
Sesja 3B Prowadzenie: Agnieszka Draus |
|
|
15.50-16.10 |
Tomasz Nowak Pamięć utraconej przestrzeni dźwiękowej w narracjach wspomnieniowych członków badanych społeczności – przykład pamiętników łemkowskich |
Anna Nowak Przemiany stylu kompozytorskiego jako perspektywa badania twórczości muzycznej Hanny Kulenty |
|
16.10-16.30 |
Krzysztof Rottermund Muzyka, pamięć i historia w biografistyce z perspektywy regionalnej. Znaczenie dla badań muzykologicznych na przykładzie Kalisza |
Ewa Nidecka Minimalistyczne tendencje w utworach fortepianowych Andrzeja Nikodemowicza |
|
16.30-16.40 |
dyskusja |
dyskusja |
|
16.40-17.40 |
Panel 1: Uczestnicy: Beata Bolesławska-Lewandowska, Jolanta Guzy-Pasiak, Iwona Lindstedt, Barbara Mielcarek-Krzyżanowska |
Panel 2: Uczestnicy: Weronika Grozdew-Kołacińska, Ewelina Grygier, Remigiusz Mazur-Hanaj, Łukasz Smoluch, Maria Szymańska-Ilnata |
|
19.00 |
FESTIWAL100-LECIA ZKP Koncert Oddziału Katowickiego ZKP Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego, ul. Modzelewskiego 59 Bartłomiej Duś – saksofon Bolesław Szabelski – Aforyzmy na zespół kameralny (1962) Aleksander Nowak – Niebo w Niedabylu na saksofon sopranowy i orkiestrę kameralną (2015) -- przerwa -- ** prawykonanie |
|
|
Dzień 2: piątek, 14 listopada |
||
|
10.00-10.45 |
Audytorium im. K. Szymanowskiego Wykład plenarny Prof. dr hab. Andrzej Pieńkos (Instytut Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego) Pośmiertne życie Beethovena. O kilku jego epizodach w sztukach wizualnych Prowadzenie: Sławomira Żerańska-Kominek |
|
|
10.45-11.00 |
dyskusja |
|
|
Audytorium im. K. Szymanowskiego |
Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego |
|
|
Sesja 4A Prowadzenie: Teresa Malecka |
Sesja 4B Prowadzenie: Marta Dziewanowska-Pachowska |
|
|
11.00-11.20 |
Olena Berehova Metamorfoza Mnemosyne: muzyka współczesna jako narzędzie transmisji pamięci kulturowej |
Szymon Borys Epigonizm à la russe. „Wieczna przeszłość” muzyki rosyjskiej |
|
11.20-11.40 |
Temina Cadi Sulumuna Paryż w latach 1828–1848 wzorcową „izbą pamięci” Ludwiga van Beethovena? |
Jacek Szerszenowicz Konserwacja pamięci: baśń, mit i historia w twórczości Potężnej Gromadki |
|
11.40-12.00 |
Jakub Chachulski Aktualne nurty badań nad repertuarem muzycznego klasycyzmu a tradycyjne paradygmaty historii muzyki |
Wiktoria Antonczyk Białe plamy w polskiej współczesnej muzycznej historiografii: muzycy II Rzeczypospolitej ewakuowani na Wschód |
|
12.00-12.15 |
dyskusja |
dyskusja |
|
12.15-12.30 |
PRZERWA KAWOWA |
|
|
Sesja 5A Prowadzenie: Joanna Schiller-Rydzewska |
Sesja 5B Prowadzenie: Małgorzata Janicka-Słysz |
|
|
12.30-12.50 |
Karolina Wahl Idea koncertów salonowych w XXI wieku – relikt przeszłości czy szansa na nowe możliwości? |
Ryszard Daniel Golianek Romantyzm, neoromantyzm, realizm, nacjonalizm. O kłopotach historyków muzyki (drugiej połowy) XIX wieku |
|
12.50-13.10 |
Agnieszka Zdrojek-Suchodolska Dialogi z tradycją w twórczości kompozytorów poznańskich |
Marta Szoka Awangarda, modernizm, ponowoczesność – albo o „rozpaczy semantyka” uwikłanego w nauczanie historii muzyki XX wieku |
|
13.10-13.30 |
Izabela Zymer „Uczcijmy Bacha, zapewniając pokój jego pokojowego dziełu” – Bach i socjalizm, hołd i propaganda. O lipskich obchodach 200. rocznicy śmierci Jana Sebastiana Bacha (lipiec 1950) |
Tomasz Kienik Akademicka dydaktyka historii muzyki – problemy, metody, wyzwania |
|
13.30-13.45 |
dyskusja |
dyskusja |
|
13.45-14.45 |
PRZERWA OBIADOWA |
|
|
Sesja 6A Prowadzenie: Violetta Kostka |
Sesja 6B Prowadzenie: Anna Nowak |
|
|
14.45-15.05 |
Małgorzata Lisecka „Si sonores, si musicales”: mit oświeconego Orientu w muzycznej Encyclopédie méthodique (1791–1818) |
Małgorzata Janicka-Słysz Formy pamięci emocjonalnej. Refleksje o muzyce kompozytorów ze „szkoły” krakowskiej drugiej połowy XX wieku i pierwszych dekad wieku XXI |
|
15.05-15.25 |
Sławomira Żerańska-Kominek Pisanie historii muzyki niezapisanej. Traktat Ali Czangiego (XVII w.) |
Rafał Ciesielski Jazzowa historia muzyki polskiej |
|
15.25-15.45 |
Natalia Szwab Inspiracje myślą i kulturą Wschodu w muzyce Marcela Chyrzyńskiego |
Michał Klubiński Milczenie i służba kompozytora jako wymiary alternatywnej historii muzyki. Pseudo-Dionizy Areopagita – Jacques Maritain – Igor Strawiński – Zygmunt Mycielski |
|
15.45-16.00 |
dyskusja |
dyskusja |
|
16.00-16.15 |
PRZERWA KAWOWA |
|
|
Sesja 7A Prowadzenie: Agnieszka Leszczyńska |
Sesja 7B Prowadzenie: Aleksandra Bilińska-Słomkowska |
|
|
16.15-16.35 |
Dominika Grabiec Rękopisy liturgiczne polskich dominikanek |
Jerzy Fryderyk Wojciechowski Aluzyjność polityczna fraszek Stanisława Jerzego Leca jako źródło inspiracji dla Krzysztofa Meyera |
|
16.35-16.55 |
Stanisław Twardowski Intawolacje kontrafaktur w repertuarze tabulatury pelplińskiej na przykładzie Il primo libro di Moretti a cinque voci Orfea Vecchiego |
Ewelina Grygier Nieznane rękopisy i druki muzyczne na flecik polski |
|
16.55-17.10 |
dyskusja |
dyskusja |
|
19.30 |
FESTIWAL 100-LECIA ZKP Koncert specjalny – Finał Festiwalu Filharmonia Narodowa – Sala Koncertowa, ul. Jasna 5 Rafał Bartmiński – tenor Krzysztof Penderecki – Przebudzenie Jakuba na orkiestrę symfoniczną (1974) --przerwa-- Witold Lutosławski – Koncert na orkiestrę (1950-1954)
|
|
|
Dzień 3: sobota, 15 listopada |
||
|
Audytorium im. Karola Szymanowskiego |
Sala Senatu im. I.J. Paderewskiego |
|
|
Sesja 8A Prowadzenie: Kinga Fink |
Sesja 8B Prowadzenie: Maria Wilczek-Krupa |
|
|
10.00-10.20 |
Iwona Grodź Polski film dokumentalny o muzyce. Casus filmów Andrzeja Wasylewskiego (perspektywa historyczno-dydaktyczna) |
Anna Gruszczyńska-Ziółkowska Kto wymyślił gwizdek i po co? |
|
10.20-10.40 |
Remigiusz Pośpiech Liturgia chrześcijańska jako integralne źródło sztuki muzycznej |
Katarzyna Babulewicz Muzyka przeszłości w animowanych ekranizacjach dzieł klasyków literatury (i ich parafrazach) zrealizowanych w ZSRR w latach 1935–1952 |
|
10.40-11.00 |
Aleksandra Patalas Jak powstawał mit Grzegorza Gerwazego Gorczyckiego |
Silvia Bruni Okoliczności wydania Studium symfonicznego Uga Bassaniego w Szkole fortepianowej Leberta i Starka: źródła archiwalne |
|
11.00-11.15 |
dyskusja |
dyskusja |
|
11.15-11.30 |
PRZERWA KAWOWA |
|
|
Sesja 9A Prowadzenie: Remigiusz Pośpiech |
Sesja 9B Prowadzenie: Ryszard Daniel Golianek |
|
|
11.30-11.50 |
Agnieszka Leszczyńska Jak Kasper Cichocki mógł wpłynąć na polską historiografię muzyczną? Spojrzenie po latach na szesnastowieczne księgi głosowe z Sandomierza |
Violetta Kostka Historia emocji w muzyce Zachodu według Michaela Spitzera |
|
11.50-12.10 |
Maria Wilczek-Krupa Jak pachnie strach? Rzecz o Filharmonii Generalnego Gubernatorstwa |
Mateusz Pieróg Struktura muzyczna jako narzędzie komunikowania w operze-oratorium radiowym Odys płaczący Tadeusza Szeligowskiego |
|
12.10-12.30 |
Michał Piekarski Absolwenci z ziem polskich w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Wiedeńskiego 1898-1938 |
Ewa Rzanna-Szczepaniak Soggetto Floriana Dąbrowskiego: muzyka jako „odbicie” przeżyć własnych |
|
12.30-12.50 |
Katarzyna Szymańska-Stułka „Przekraczanie granic” i muzyka „dziś” – kilka refleksji według Ecrits sur la Musique Kaiji Saariaho |
Adam Porębski „Jestem demiurgiem… czy tylko aktorem?" O trudnej sztuce mówienia prawdy na przykładzie własnego utworu „Muzyka jednorazowa" na trąbkę, akordeon, wiolonczelę i elektronikę |
|
12.50-13.00 |
Tomasz Barszcz Muzyka Ludomira Różyckiego do Fausta (komunikat) |
|
|
13.00-13.15 |
dyskusja |
dyskusja |
|
13.15-13.30 |
Audytorium im. K. Szymanowskiego Zakończenie, podsumowanie – Iwona Lindstedt |
|