ZWIĄZEK KOMPOZYTORÓW POLSKICH

Rynek Starego Miasta 27, 00-272 Warszawa, tel. (+48 22) 831 17 41, 831 16 34, faks 887 40 52, mail:zkp@zkp.org.pl

PREZES HONOROWY KRZYSZTOF PENDERECKI

II Międzynarodowy Festiwal Młodych Kompozytorów (2011) – NABÓR UTWORÓW

Zapraszamy wszystkich kompozytorów do nadsyłania propozycji!

II Międzynarodowy Festiwal Młodych Kompozytorów (2011) – NABÓR UTWORÓW

Koło Młodych Związku Kompozytorów ogłasza nabór na utwory, w związku z II Międzynarodowym Festiwalem Młodych Kompozytorów Mahler. Utopie postmodernizmu (23-29 V 2011).

Festiwal w zamierzeniu skupia się na szerokiej promocji muzyki młodych twórców (ur. 1972-1992), w kontekście czołowych twórców XX wieku i tradycji estetycznej wynikającej z pokrewieństwa z innymi sztukami. Przyszłoroczny festiwal przebiegać będzie pod znakiem Gustava Mahlera, z okazji 100. rocznicy śmierci kompozytora. Jego temat - Mahler. Utopie, pozwoli na szerokie penetrowanie zjawisk związanych z przełomem epok, eklektyzmem, szeroką narracją i wielokulturowością. Podstawowym założeniem festiwalu jest pokazanie tendencji do heteronomiczności, polistylistyki i gier z przeszłością w muzyce aktualnej, wzbogacone o prezentację kanonicznych dzieł postmodernizmu na tle dyskusji estetycznej o przełomie awangardy, zmierzchu i nowych propozycji syntetyzujących w muzyce XXI wieku. W przeciwieństwie jednak do tradycyjnych podziałów na muzykę abstrakcyjną (z kręgu techniczności), noworomantyczną (z kręgu duchowości) pragniemy zastanowić się nad znamionami przełomu, eklektyzmu i zmierzchu w muzyce różnych tendencji stylistycznych. Wśród wykonywanych utworów XX wieku chcemy ominąć postromantyczne pastisze polskich kompozytorów, muzykę repetytywną i nowy klasycyzm, proponując w zamian za to konstruktywne ujęcia postmodernizmu (np. w twórczości Beria, Sznitkego, Mykietyna, Zycha) czy przedstawicieli nowej muzyki amerykańskiej, łączącej w swoich dziełach kontemplacyjność z tendencjami postspektralnymi. Zależy nam także ogromnie na pokazaniu kulturowego otwarciu muzyki współczesnej na dawne tematy (np. poezja renesansowa, tematy romantyczne w poezji), na odkryciu gier z różnymi jakościami stylistycznymi. Tytułowe Utopie postmodernizmu oznaczają obrazy wzajemnie sprzeczne w jakościach estetycznych, szukające wielkiej narracji i kontaktu z metafizyką, wyzwalające w słuchaczu pewną energię duchową. Jednocześnie nie oznaczają one pewnych pastiszów i nadmiernie przejrzystej formy.

Festiwal będzie złożony z 7 koncertów kameralnych i 5 wydarzeń towarzyszących (pokazujących działania z kręgu literatury i filmu). Po raz pierwszy w tym roku zaprosiliśmy młodych kompozytorów zagranicznych do współpracy.

Zwracamy się uprzejmą prośbą o nadsyłanie propozycji (wraz z partyturami i ew. plikami dźwiękowymi) Waszych utworów, przeznaczonych na składy:

a) instrumenty solowe, ew. z towarzyszeniem elektroniki
b) 1-9 instrumentów, ew. z towarzyszeniem głosu (sopran, baryton lub kontratenor) i elektroniki
c) taśma lub live electronics
d) inspiracje poezją Paula Celana (do specjalnego cyklu poświęconego twórczości poety) lub poezją Czesława Miłosza (jak poprzednio)
e) utworów na dowolną kombinację następujących instrumentów: kontrabas, akordeon, fortepian, perkusja, ew. z dodatkiem elektroniki.

Na zgłoszenia, na adres mailowy dyrektora, Michała Klubińskiego: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. , czekamy do 15 II 2011.